Η αντιπολίτευση, τόσο η επίσημη όσο και η ανεπίσημη, ο αντιπολιτευόμενος τύπος και γενικότερα πολλοί, εάν όχι όλοι, από αυτούς,που δεν εγκρίνουν την ιδεολογία, τις πολιτικές και τις πράξεις και παραλείψεις της σημερινής κυβέρνησης χαρακτηρίζουν την τελευταία ως «πάσχουσα από ιδεοληψίες», «ότι έχει εμμονές», «ότι είναι ιδεοληπτική» και τα όμοια.

Η λεκτική αυτή συμπεριφορά είναι λυπηρή, ιδίως όταν εκφέρεται από θεσμικά «χείλη», όχι ότι δικαιολογείται αυτός που κάνει τέτοιες αναφορές στο καφενείο ή στην παρέα, αλλά τέλος πάντων• και δυστυχώς δεν έχω δει ή ακούσει κάποια αντίδραση από χείλη επαϊόντων. Δεν έχω π.χ. διαβάσει επιστολή σε κάποια εφημερίδα από κάποιον ψυχολόγο ή ψυχίατρο που να διαμαρτύρεται για την καταχρηστική χρήση του όρου και το πόσο προσβλητικό και στενόχωρο είναι για όσους πάσχουν από αυτήν την διαταραχή. Μπορεί, βέβαια, να έχουν υπάρξει τέτοιες αντιδράσεις, αλλά εγώ να μην τις έχω προσέξει. Ό,τι δε γράφω εδώ, δεν είναι από κάποιον επαγγελματία. Μην θεωρήσετε, λοιπόν, αυτά που γράφω επιστημονικά έγκυρα.

Βέβαια, πρέπει να παραδεχθούμε, ότι οι πάσχοντες από ιδεοληψία είναι τα βολικά θύματα από καιρό, εάν θέλετε αποτελούν άθελά τους τους «κλόουν» των ψυχικών διαταραχών σε αντίθεση με τους καταθλιπτικούς οι οποίοι αντιμετωπίζονται ως εν δυνάμει λογοτέχνες και ποιητές. Λες και η κατάθλιψη είναι η μούσα που τούς υπαγορεύει τι να γράψουν. Έλεος, δηλαδή και κάποιος στοιχειώδης σεβασμός σε ανθρώπους, που υποφέρουν και πολλές φορές σιωπηρά.

Στις ταινίες ο ιδεοληπτικος και ο ψυχαναγκαστικός θα είναι η καρικατούρα, που δεν θα μπορεί να περπατήσει, εάν το βήμα του δεν διασκελίσει ακριβώς 2,75 πλάκες πεζοδρομίου ή ο άλλος που κλειδώνει και ξεκλειδώνει και ξαναξεκλειδώνει μια πόρτα ή που λέει μια ακατανόητη φράση επαναλαμβανόμενα και φυσικά ο υστερικά τακτικός.

Α, ναι αυτός! Πολλοί δεν το έχουν πει; «Είμαι τόσο όου-σι-ντι! Θέλω το ρολόι μου να είναι εκεί ακριβώς» «Είμαι τόσο όου-σι-ντι, το συρτάρι δεν έχει κλείσει καλά» και άλλα πολλά. Με την διαφορά ότι η θέληση για τάξη δεν είναι απαραίτητα διαταραχή. Μού είναι αρκετά εύκολο να χαρακτηρίσω τον τακτικό συνάδελφό μου στο γραφείο ως τάχα ψυχαναγκαστικό, επειδή έχει ένα τακτικό γραφείο (και που προφανώς μπορεί να ξεκινήσει νωρίτερα την δουλειά και να βγάλει περισσότερο έργο σε σχέση με έναν άλλο που μέχρι να βρει, πού βρίσκεται το μολύβι του έχει χάσει μία ώρα). Προφανώς δεν είναι, όμως. Από την άλλη, όταν βάζω τα πιάτα στο πλυντήριο, βάζω στο καλάθι των μαχαιροπήρουνων μαχαίρια με μαχαίρια, πηρούνια με πηρούνια και μού φαίνεται ακατανόητο που η συζυγός μου σαρώνει το πιάτο και βάζει μαχαίρι και πηρούνι μαζί. Δείγματα διαταραχής; Προφανως όχι! Ούτε εγώ, ούτε και ο συνάδελφος στην δουλειά-προφανώς- αναστατωνόμαστε, πέρα από στιγμιαία, εάν υπάρξει διαφορά από το προσδοκώμενο. Φυσικά και υπάρχει διαταραχή σε σχέση με την τάξη, πραγματική, όμως• και ναι πολλές φορές η διαταραχή σε σχέση με την τάξη μπορεί να συνυπάρχει με την ιδεοψυχαναγκαστική. Τέλος οι πάσχοντες δεν περιφέρουν την διαταραχή τους ως και εάν ήταν asset, που τούς δίνει προστιθέμενη αξία.

Στην πραγματικότητα τις περισσότερες φορές την κρύβουν και το κάνουν και πολύ καλά μάλιστα. Το κάνουν τόσο καλά, που νομίζει κανείς ότι δεν έχουν τίποτα ότι είναι απολύτως φυσιολογικοί άνθρωποι, ενώ από μέσα τους υποφέρουν, οι όποιες τους σχέσεις είναι πολλές φορές προβληματικές, ενώ ούτε η προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη βρίσκεται σε καλύτερο δρόμο. Πώς να είναι εξάλλου; Όλος τους ο νους είναι παγιδευμένος από τις εμμονές, από τους καταναγκασμούς ώστε να φύγουν οι όποιες εμμονές και από ένα σύστημα διαβεβαιώσεων στους άλλους ότι όλα είναι φυσιολογικά. Είναι μια ψεύτικη και οδυνηρή ζωή. Φανταστείτε π.χ τον ιδεοψυχαναγκαστικό, που έμαθε ότι μπορεί να υπάρξει βιασμός και εντός του γάμου και αυτή η πληροφορία πυροδότησε την διαταραχή. Πολύ πιθανόν να μην ξανααγγίξει την γυναίκα του, με διάφορες δικαιολογίες με αποτέλεσμα ή σχέση να φθίνει• ή ο αγχωμένος οδηγός που νομίζει ότι έχει πατήσει πεζό, ενώ από το σημείο που οδηγούσε δεν περνούσε ούτε μηρμύγκι. Θα ξαναπεράσει και εάν τυχόν υπάρχει συνοδηγός μπορεί να πει ότι κάπου μπερδεύτηκε.

Υπάρχουν και οι αμιγώς νοητικές όπως και αυτές του ηθικού/θρησκευτικού κλπ τύπου. Αυτές τις τελευταίες αφ’ ενός πώς να τις εκμυστηρευθούν οι πάσχοντες σε μια κοινωνία που γίνεται ολοένα και πιο εκκοσμικευμένη ή και αθεϊστική και που τέτοια άγχη μπορεί να φαίνονται α-νόητα; Μπορεί να υποφέρουν ακούγοντας ή βλέποντας βλάσφημες εικόνες και ανέκδοτα, ενώ η επίσκεψη στον όποιο ναό μπορεί και να αποφεύγεται με την λογική ότι μπορεί να πυροδοτηθούν ασεβείς σκέψεις και ένας ατελείωτος κυκεώνας αθέλητων σκέψεων, μηχανισμών αποφυγής τους. Αφ’ ετέρου, πώς άραγε να θεραπεύονται και πόσο δύσκολο να είναι αυτό; Θέλω να πω ότι παγιδεύεται πχ κάποιος από την σκέψη, αντί να την ξεπεράσει ως ανοησία, ότι ανοίγει την πόρτα του αυτοκινήτου εν κινήσει και πετά κάποιον στον δρόμο. Πηγαίνει στον θεραπευτή και ενδεχομένως και μαζί με αυτόν οδηγούν και επιβεβαιώνουν το αυτονόητο ότι η σκέψη δεν αποτελεί πράξη και ούτε υπήρχε ποτέ η πιθανότητα. Με το υπερφυσικό, τί γίνεται; Πώς αντιμετωπίζεται κάτι, όπου το σημείο αναφοράς πολλοί λένε ότι δεν υπάρχει, αλλά και για όσους πιστεύουν ότι υπάρχει δεν είναι άμεσα αισθητό;

Τέλος, έχω κάπου διαβάσει ότι οι πάσχοντες από ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, όχι μόνο αργούν πολύ να ζητήσουν βοήθεια, εάν ποτέ ζητήσουν, αλλά και πως δεν αναφέρουν καν το πρόβλημά τους, από την «πρώτη φορά» με ό,τι αυτό το «πρώτη φορά» μπορεί να σημαίνει. Μπορεί στον πρώτο κύκλο ψυχοθεραπείας να μην έχει γίνει καμία αναφορά και να γίνει σε επόμενους έχοντας αφήσει να περάσουν και άλλα χρόνια σιωπηλού ανεξέλεγκτου αυτοβασανισμού.

Κάποιοι άνθρωποι υποφέρουν σιωπηλά, λοιπόν, και ο κόσμος κάνει αντιπολίτευση ειρωνευόμενος την πάθησή τους. Είναι κρίμα. Στους ανθρώπους αυτούς οφείλεται σεβασμός, κατανόηση και βοήθεια.

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s