Διάβασα πρόσφατα ένα σχόλιο, το οποίο ανάφερε πως βάσει μελέτης στοιχείων από τον διαγωνισμό PISA, οι Έλληνες μαθητές και οι Ελληνίδες μαθήτριες είχαν τις εξής διακριτές αποδόσεις: Οι μαθήτριες είναι καλύτερες στην κατανόηση κειμένου, οι μαθητές στα μαθηματικά. Όμως, οι μαθήτριες είναι καλύτερες από τους μαθητές στις φυσικές επιστήμες. Το τελευταίο ενδεχομένως να προκαλεί έκπληξη, αλλά ίσως θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας την περίπτωση οι μαθήτριες να κατανοούν καλύτερα το θεωρητικό μέρος της φυσικής, εκεί που υπάρχουν τα λόγια στο βιβλίο, με τα αγόρια να επικεντρώνονται απλώς στο πρακτικό ασκησιακό μέρος. Εάν θεωρήσουμε, λοιπόν, ότι τα αγόρια ενδιαφέρονται περισσότερο για τις φυσικές επιστήμες σε σχέση με τα κορίτσια, τότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο «ενθουσιασμός» των αγοριών στις φυσικές επιστήμες δεν αρκεί για να κατανοήσουν, ενώ η «ικανότητα», η «ενθάρρυνση-πίεση» της κοινωνίας προς τα κορίτσια στην οπτική της κατανόησης κειμένων τα βοηθά στην προσπέλαση των κειμένων και προφανώς στην σωστή απάντηση των σχετικών ερωτήσεων.

Προφανώς δεν πρέπει να μας προκαλεί εντύπωση η σχετική υπεροχή των αγοριών στα μαθηματικά σε σχέση με τα κορίτσια, και των τελευταίων στην κατανόηση κειμένου. Οπωσδήποτε μεγάλο ρόλο θα παίζουν οι προκαταλήψεις της κοινωνίας, οι οποίες σπρώχνουν τα αγόρια και τα κορίτσια προς την μία ή την άλλη κατέυθυνση, όμως από την άλλη δεν είμαι και τόσο σίγουρος ότι δεν υπάρχουν καθόλου και κάποιες προδιαθέσεις των ίδιων των φύλων. Θα έχετε, υποθέτω, στον κύκλο των γνωστών σας επιτυχημένΕς μηχανικούς κλπ, οι οποίες συχνάζουν σε εκθέσεις τέχνης, διαβάζουν λογοτεχνία, πηγαίνουν σε σεμινάρια δημιουργικής γραφής κλπ, ενώ  επιτυχημένΟΙ οικονομολόγοι, ή ιστορικοι μπορεί να πηγαίνουν στο Πλανητάριο σε Μουσεία Επιστήμης, να διαβάζουν pop sci κλπ.

Το πρόβλημα δεν είναι τόσο η ενθάρρυνση των αγοριών ή των κοριτσιών στα επί μέρους ταλέντα και δεξιότητες τους, αλλά η αποθάρρυνση στο να ασχοληθούν, να ενημερωθούν και με αυτό, που δεν προσιδιάζει στο φύλο τους. Και ως ενθάρρυνση, φυσικά, δεν εννοώ απλώς το να βγάλουν τα «μαθήματα» ατο σχολείο, αλλά την ενθάρρυνση για ένα ευρύτερο ενδιαφέρον. Πρόβλημα, φυσικά, αποτελεί και είναι και συναφές με το προαναφερθέν και η κατανομή τω επαγγελματικών κλπ ρόλων.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s