Είναι κάποιοι δημοσιογράφοι, που μας «ανάβουν» τα λαμπάκια. Η σχέση, που έχουμε μαζί μας είναι όπως του ουρανίσκου με το ροκφόρ. Υπάρχει κάτι το «περίεργο», αλλά το τρώμε. Ή σαν τις πεταλούδες με το φως. Είναι επικίνδυνο, αλλά αυτές το πλησιάζουν. Έτσι και εμείς. Βλέπομε τα ονόματά τους ή την στήλη τους, θέλουμε να προσπεράσουμε σελίδα, αλλά δεν μπορούμε και εμμονικά τους διαβάζουμε.

Θα αρχίσω με μια διευκρινιστική εξαίρεση δύο διευκρινιστικές εξαιρέσεις. Μέσα σε αυτούς δεν αναφέρομαι στους δημοσιογράφους, οι οποίοι στο ένα μέσο βλέπουν την νικηφόρα έλευση της παγκόσμιας σοσιαλδημοκρατίας, για να πάνε σε ένα άλλο και να προφητεύουν την μακροημέρευση του φιλελευθερισμού κλπ. Ας μην τους κρίνουμε για υποκριτές και ας είμαστε επιεικείς μαζί τους. Πρόκειται για προλεταρίους της διανόησης, οι οποίοι είναι πολλές φορές αναγκασμένοι να γράφουν προσαρμοσμένα κείμενα στην «γραμμή της εφημερίδας» για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Επίσης, ούτε στους μεγαλοσυντάκτες, που αποτελούν σύνδεσμο μεταξύ πολιτικής, μέσων και κοινωνίας. Πρόκειται για το γνωστό μοτίβο του «πηγές του Υπουργείου είπαν στην εφημερίδα μας…». Αυτό συνήθως σημαίνει ότι ο Υπουργός κάλεσε τον μεγαλοσυντάκτη και του είπε, τον ενημέρωσε, ενημερώθηκε από αυτόν. Συνήθως γνωρίζουμε (ή υποψιαζόμαστε) ποίοι είναι και γνωρίζουμε και τις θέσεις τους. αφού έγραψα τις εξαιρέσεις ας παραθέσω τους δημοσιογράφους, που δεν θέλουμε να διαβάζουμε, αλλά κάτι μας τραβά.

1) Ο διαπιστευμένος σε κόμμα συντάκτης, ο οποίος θεωρεί ότι ρεπορταζ είναι το να φέρεται σαν φερέφωνο του κόμματος στο οποίο είναι διαπιστευμένος ή σαν επιπλέον κομματική αντιπολίτευση. Οι δημοσιογράφοι αυτοί δεν κάνουν σκληρές ερωτήσεις, αλλά αντιπολίτευση. Αντιστοίχως δεν παρουσιάζουν θετικό έργο κόμματος, αλλά πλέκουν εγκώμια και αναπέμπουν «λιβανωτούς». Όταν τους βλέπουμε στην τηλεόραση λάμπει το πρόσωπό τους με κάθε κίνηση του δικού τους κόμματος, ενώ το ειρωνικό (χαμο)γελάκι συνοδεύει κάθε κίνηση και στραβοπάτημα των αντιπάλων.  Σε αυτούς διαβάζουμε κάτι σαν τα παρακάτω:

ΒΟΥΛΙΑΞΕ Η ΜΠΛΑΜΠΛΑΔΟΥΠΟΛΗ

Σε κλίμα ενθουσιασμού ο Πρόεδρος του κόμματος μίλησε σε ενθουσιώδη και σε τεράστια σε όγκο και παλμό συγκέντρωση πολιτών. Είπε ότι δεν θα ανεχθει διχαστικά φαινόμενα, που πληγώνουν την παράταξη. Η στήλη και η εφημερίδα αυτή το έγραφαν από καιρό, ότι είναι ώρα να φύγουν οι Εφιάλτες. Ο Πρόεδρος του κόμματος ανακοίνωσε σειρά μέτρων, που θα τονώσουν την οικονομία κλπ κλπ. Σε ερώτησή μας για το εάν είναι ο πλεόν εκπληκτικός αρχηγός κόμματος, που έχει ποτέ υπάρξει μάς απάντησε ότι δεν μπορεί να αναφέρεται στον εαυτό του και πως εμπιστεύεται την κρίση του λαού, που τον αγαπάει.

Από την άλλη

ΚΥΝΗΓΟΥΣΑΝ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΤΟΥΦΕΚΙ

Η κρίση ολοένα και βαθαίνει στο κόμμα. Μετά τον πολιτευτή της περιφέρειας Χ, νέα καταστροφή από φίλια πυρά ήρθε από τον βουλευτή Ψ. Με πρωτόγνωρο αυταρχισμό διαγράφησαν και οι δύο. Έτσι ήταν πάντα. Στο μεταξύ στην συγκέντρωση δεν εμφανιζόταν κανείς και τα sms έπεφταν φωτιά μπας και μαζέψουν κανέναν. Υποσχέθηκαν μέχρι και στους οικονομικούς μετανάστες μια αμοιβή για να κάνουν τους χειροκροτητές κομπάρσους! Από την άλλη θρίαμβο για τον αρχηγό του δικού μας κόμματος. Ερωτηθείς για το, τί λέει για την δήλωση του στελέχους Ω, είπε ότι όλα αυτά συζητούνται στα αρμόδια όργανα και πως η βάση έχει αποφασίσει…

2) Ο πανεπιστημιακός. Συνήθως αυτός των κοινωνικών ή των νομικών επιστημών. Επιλεκτική οπτική. Εργαλειακή χρήση της διανόησης. Κεκαλυμμένο «γλείψιμο» σε Πρόεδρο κόμματος, μπας και τον βάλει σε κάποια λίστα, ψηφοδέλτιο κλπ. Τί κατάντια! Πολλές φορές είναι ήδη μέλος κόμματος και προσπαθεί να «πασσάρει» την πολιτική του κόμματός του ως αντικειμενικά σωστή («αφού το γράφει ο καθηγητής θα είναι σωστό», παρασύρεται να σκεφτεί ο αναγνώστης). Γιατροί και μηχανικοί κλπ γράφουν πιο «τεχνικά» θέματα, εαν και πολλές φορές υπάρχει αφορμή να πολιτικολογήσουν πάνω στα θέματα αυτά και ακόμα χειρότερα να κομματικολογήσουν, όπως οι προηγούμενοι.

Υπάρχει, φυσικά, και η άλλη κατηγορία των πανεπιστημιακών. Είναι αυτοί, που δεν επιθυμούν να πολιτευθούν (ο επικριτικός, που επιθυμεί να πολιτευθεί συνήθως προσανατολίζει την ένγλειφη κριτική του στο κόμμα, που θέλει να πολιτευθεί, την αμιγή επίκρισή του στο αντίπαλο κόμμα)). Ο λόγος τους, λοιπόν, δεν είναι, όπως στην προηγούμενη κατηγορία, γλοιωδώς επαινετικός ή φανατικά αντιπολιτευτικός.. Είναι απλώς ακρίτως επικριτικός. Ο πανεπιστημιακός από την άνεση του γραφείου του, όπως ο στρατηγός της πολυθρόνας, έχει την λύση για όλα τα προβλήματα και θεωρεί όχι μόνο πως οτιδήποτε κάνουν οι πολιτικοί πως είναι λάθος, αλλά θεωρεί και τον λαό ανώριμο για τις επιλογές του. Προβάλλει συνεχώς ένα «εάν ήταν αλλιώς» και νομίζει ότι η τάξη των πολιτικών θα έπρεπε να απαρτίζεται από αγγέλους (χωρίς, βέβαια, να κοιτά την κόπρο του Αυγείου στον δικό του χώρο). Προφανώς αυτούς θα είχε στον νου του ο Bismarck, όταν σκέφτηκε, όπως λέγεται, την φράση Drei Professoren, Staat verloren

3) Ο συντάκτης μόδας. Αυτός δεν μας ενοχλεί, που την μία χρονιά υμνεί το αλήτικο ντύσιμο για να το αντικαταστήσει την επομένη με το white tie. Μας ενοχλεί, που λίγο πολύ θεωρεί ότι εάν δεν καλύπτεις κάποια standards, καλό θα είναι να μην βγαίνεις από το σπίτι σου, άσε δε που ενδεχομένως να ήταν καλύτερο να αυτοκτονούσες. Τα άρθρα τους για το τί πρέπει ή δεν πρέπει να φορά κανείς στάζουν δηλητήριο. Μας κάνει τρομερή εντύπωση το ότι ποτέ δεν έχουμε δει φωτογραφίες τους. Γιατί άραγε; Να υποψιαστούμε ότι πρόκειται για γυναίκες με πεσμένο στήθος, σαφρακιασμένο κ***- «αεροδρόμιο» και πόδια-«υγραεριομπούκαλα», οι οποίες φορούν μπλούζες με βαθύ ντεκολτέ, εφαρμοστό παντελόνι (ή μίνι φούστα με ψηλή μπότα) και από μέσα ανύπαρκτο string-άκι; Ή αντιστοίχως για άντρες προγάστορες ή οποίοι φορούν εφαρμοστό μπλουζάκι ή πουκάμισο ανοιχτό μέχρι το στέρνο, ώστε να φαίνεται η τρίχα/ή το ξύρισμα και απαραιτήτως καδένα, βερμούδα και πέδιλα με κάλτσα, ενώ στα μανικιουρισμένα δάχτυλα υπάρχει νυχάκι στο μικρό; (με την απαραίτητη μάκα, φυσικά)

4) Ο ζων και διδάσκων τους τρόπους, το modus κλπ. Παλαιότερα υπήρχαν βιβλία και στήλες με συμβουλές, άλλες χρήσιμες και άξιες να κρατηθούν, όσες δεν κρατήθηκαν, και άλλες περιττές, ρατσιστικές κλπ, που ευτυχώς καταργήθηκαν. «Να πλένετε τας μασχάλας σας και να χρησιμοποιήτε αποσμητικόν. Ο συνεπιβάτης σας στο λεωφορείο «δεν σάς φταίει σε τίποτα», όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός μας, να ανέχεται την βρώμαν σας». «Γυναικός εισελθούσης εις αίθουσαν άπαντες οι άρρενες εγείρονται προσφέροντες αυτή το κάθισμά των». «Κυρία μου, ότι ο συνοδός σας θα κουβαλήσει την αποσκευήν σας δεν σημαίνει ότι μπορείτε να την φορτώσετε με όλην την ντουλάπαν σας. Δεν πρόκειται περί «χαμάλου-αχθοφόρου». «Καινοφανείς θεωρίαι μάς ομιλούν δια την γνώμην των γυναικών. Κύριος οίδε, πότε θα καταστραφή η ελληνική οικογένεια, το κύτταρον της κοινωνίας, εάν ακολουθηθούν αυταί οι «μόδαι».Μία είναι η γνώμη της γυναικός: η γνώμη του ανδρός της και αυθέντου της ( ή του πατρός της, εάν πρόκειται περί παρθένου).» Σήμερα, οι αντίστοιχες στήλες δεν ομιλούν τόσο περί καλών τρόπων, όσο το πώς η κατανάλωση συγκεκριμένων αγαθών και υπηρεσιών αναβαθμίζει το status των χρηστών τους και τούς δίνει αναβαθμισμένη αξία στην κοινωνία. Ένα υποθετικό άρθρο θα πήγαινε ως εξής:

…Αυτό που ξεχωρίζει ένα καλό δείπνο και θα σας χαρακτηρίσει ως καλούς οικοδεσπότες είναι η παρουσίαση του plateau με τα τυριά κατά το τέλος αυτού. Τα τυριά είναι «ευαίσθητοι οργανισμοί» και χρειάζονται ειδική περιποίηση. Δεν τα βάζουμε σε οποιοδήποτε plateau και προς Θεού όχι στο τάπερ. Κατάλληλα plateaux θα βρείτε στο Tyricaseumkaas (Τυρεμπόρων 999, τηλ. 1002439890-2). Σας προτείνουμε αυτό από Ονιόξυλο (Arbor Psonisticum) με κόστος 80€. Τί τυριά να βάλουμε; Εάν και η φέτα θεωρείται μέρος της staple ελληνικής διατροφής και είναι επιστημονικά αποδεδειγμένες οι διατροφικές αξίες της, δοκιμάστε και άλλα τυριά ΠΟΠ και ΠΓΕ ελληνικής αλλά και ξένης παραγωγής. Σας προτείνουμε να κάνετε τις επιλογές σας από το «Καρδάρι του Πολύφημου» (Τυρόπιττας 69, τηλ. 1454332680-1). Ο εμπειρος κύριος Αγησίλαος θα σας ρωτήσει, ποιό είναι το δείπνο σας και θα σας καθοδηγήσει στις σωστές επιλογές. Έχει δώσει τις έμπειρες συμβουλές του από τις ανερχόμενες δεσποινίδες των παλαιών Αθηνών μέχρι και στον Αρχιμάγειρα των ανακτόρων, καθότι το κατάστημα ήταν και διαπιστευμένος προμηθευτής της Αυλής. Μια φορά μάλιστα είχε έρθει και να ψωνίσει και η ίδια η Βασίλισσα αυτοπροσώπως. Δεν μεταφέρω φήμες, ήμουν και εγώ εκεί και έβλεπα την σκηνή με δέος από τα 10χρονα μάτια μου. Ο πατέρας μου, παραδοσιακός βασιλόφρων, έσπευσε να υποβάλει τα σέβη του στην μεγαλειότητά της, η οποία ήταν τόσο απλή και πρόσχαρη, που εντυπωσίασε ακόμα και τον θείο Πελοπίδα, ο οποίος άνηκε στην Δημοκρατική Παράταξη και οτιδήποτε έκανε, το έκανε στο όνομα του Βενιζέλου. Ήταν η ευλάβεια της θείας Περσεφόνης, που δεν τον άφηνε να βάλει την φωτογραφία του στο εικονοστάσι. Πρέπει εδώ να αναφέρουμε ότι το «Καρδάρι του Πολύφημου» ήταν και πολιτικό κέντρο των παλιών καλών Αθηνών με δυνατές συζητήσεις και διαφωνίες, που όλες λύνονταν στο privé δωματιάκι με μεζεδάκια και με ανέκδοτα του κυρίου Σοφοκλή ιδιοκτήτη του καταστήματος.

Για να ευχαριστηθείτε το δείπνο σας και να μπορείτε να μιλάτε απερίσπαστη με τους καλεσμένους σας σκεφτείτε την ιδέα να προσλάβετε μια οικιακή βοηθό για την ημέρα. Οι παλιές καλές κυρίες των Αθηνών ξερουν το μυστικό και εγώ το μοιράζομαι μαζί σας. Η Υπηρετριοπαροχική (Υπηρετών 310, τηλ 20000191823-8) έχει τους ευγενέστερους, κομψότερους και αξιότερους βοηθούς.

Δεν υποδεχόμαστε τους καλεσμένους μας με φόρμα, αλλά τους τιμαμε φορώνας το κατάλληλο φόρεμα. Φυσικά δεν φοράμε το έξωμό μας φόρεμα και τα slingbacks μας χωρις να έχουμε κάνει την κατάλληλη περιποίηση σώματος μαζί με manicure και pedicure. To Beautiful Body (Καλλίπυγων Γυναικών 900, τηλ. 1234567890-9) θα δει το σώμα σας και θα σας πει, ποιά θεραπεία χρειάζεστε για να ανανεωθείτε και όχι μόνο για το δείπνο σας. Στην κλασσικότερη θεραπεία το σώμα σας θα αναζωογονηθεί με την ευεργετική λασπη από το χώμα  της ερήμου της Τάκλαμακάν, τα χερια σας θα γίνουν τέλεια με το λουτρό από μέλι της Μποτσουάνας και σοκολάτα του Εκουαδόρ, ενώ η όποια κούραση θα φύγει από τα πόδια σας μέσα στο λουτρό από γάλα αντιλόπης με πέταλα ορχιδέας. Όλες οι θεραπείες είναι φυσικές και αποτελούν εξέλιξη σοφίας του χρόνου και βασίζονται στα εγχειρίδια ομορφιάς της Νεφερτίτης. Αυτά τα μυστικά τα ήξερε και η θεία η Ευρυνίκη, η οποία μπορεί να μην είχε το γάλα της αντιλόπης και το μέλι της Μποτσουάνας, περιποιόταν, όμως, τον εαυτό της με γάλα από γαλλικές αγελάδες, που έβλεπαν αντίγραφα πινάκων του van Gogh και με μέλι από την Στοκχόλμη. στο Beautiful Body δεν θα έχετε μόνο τα καλύτερα υλικά, αλλά και την καλύτερη επαγγελματικότερη περιποίηση.

Τί να σάς ευχηθούμε; Να απολαύσετε το δείπνο σας.

Οι συντάκτες αυτοί πέρα από διαφημιστές, σε στήλες μάλιστα, που δεν γράφουν publi, ξένη δημοσίευση κλπ πάσχουν από ακατάσχετη παρελθοντολαγνία. Εχουν κηρύξει το «πίσω ολοταχώς» πολύ πριν από τον Χριστόδουλο. Αηδιάζουν, τάχα, με τον σύγχρονο νεοπλουτισμό (που με τις στήλες τους παριστάνουν ότι δήθεν προσπαθούν να τον εκπολιτίσουν) και με την χυδαιότητα των σύγχρονων πελατειακών σχέσεων (ενώ αντιστοίχως θεωρούν δείγμα αριστοκρατικότητας, ιεραρχίας και ορθής κοινωνικής οργάνωσης το σύστημα όπου ο φτωχός ανηψιός γινόταν χαμάλης και παραγιός στο εμπορικό του θείου του και η φτωχή ανηψιά υπηρέτρια στο σπίτι του).

5) Ο τηλεκριτικός: Με αυτόν εννοούμε τον κριτικό τηλεόρασης σε εφημερίδες και περιοδικά, αλλά ας γράψουμε και κάτι στα γρήγορα για τον άνθρωπο του τηλεοπτικού ρεπορτάζ στην ίδια την τηλεόραση. Αυτός θα αναφερθεί στο πόσο γλυκιά είναι η Χ παρουσιάστρια, πώς μαλλιοτραβήχθηκε η άλλη και θα λιβανίσει την τηλεόραση και τον εαυτό της ως μέρος αυτής σε ένα υπέροχο κρεσέντο τηλεοπτικού αυτισμού.

Ο «κλασσικός» τηλεκριτικός, όμως, είναι αλλιώς. Πρέπει να είναι από τους λίγους κριτικούς, που φαίνεται σχεδόν να μισούν το αντικείμενο της κριτικής τους. Ο συνάδελφός τους της κινηματογραφικής κριτικής τουλάχιστον μπορεί να αντλεί ικανοποίηση από τις καταθλιπτικές σοβαροφανείς ταινίες, πέρα από τα μπλοκμπάστερ.  Αυτό προφανώς θα οφείλεται στον λόγο ότι η τηλεόραση δεν είναι τόσο παλιά και δεν έχει δημιουργήσει παράδοση. Αμφιβάλλετε ότι ο τηλεκριτικός του 2700 θα αναφέρεται στις σημερινές εκπομπές (αυτές που σήμερα θάβονται) με δέος και θα τις αντιμετωπίζει ως έργα κλασσικής τέχνης; Επίσης αισθάνεται απέχθεια για την απελευθέρωση της τηλεόρασης. Όχι τόσο γιατί έγινε χωρίς κανόνες και υπάρχουν κάποιες ασάφειες, όσο στο γιατί αυτή προσπαθεί να ικανοποιήσει (αλλά και να δημιουργήσει ανάγκες, που θα ζητήσουν ικανοποίηση) την plebs. Ο τηλεκριτικός, όμως, τα ξέρει όλα και η plebs είναι ανόητη. Μια πλατωνική δικαυβέρνηση διανοουμένων (στην οποία συμπεριλαμβάνει και τον εαυτό του) θα ήταν το ιδανικό του. Η plebs θα εκπολιτιζόταν. Και επειδή πολύ πιθανόν να χρειαζόταν χρόνο και ειδικές μεθόδους να εκπαιδευτεί πολύ πιθανόν, ή μάλλον σίγουρα, ένα τέτοιο καθεστώς θα ήταν δυστοπικό . Ο τηλεκριτικός μάς φέρνει στον νου τον θρησκευτικό λειτουγό, που είναι κολλημένος με το να ασχολείται και να καταδικάζει τις τσόντες. Για να τις καταδικάζει πρέπει να έχει δει ουκ ολίγες. Έτσι και ο τηλεκριτικός. Γράφει και ξαναγράφει στην στήλη του για όλες τις εκπομπες χαμηλού επιπέδου, για όλα τα μεσημεριανάδικα κλπ. Δεν χρειάζεται να δεις τις εκπομπές αυτές. Η τηλεκριτική στήλη σού δίνει όλο το info (κουτσομπολιό), που χρειάζεσαι!

Εάν και ο τηλεκριτικός γενικά θάβει την τηλεόραση, όπως προαναφέραμε, παραδόξως βρίσκει εκπληκτικές, ποιοτικές κλπ τις εκπομπές του τηλεοπτικού κλάδου του επιχειρηματικού ομίλου στον οποίο εργάζεται. Από την άλλη, οι εκπομπές των ανταγωνιστικών ομίλων είναι χαμηλού επιπέδου, δεν πιάνουν τον παλμό των τηλεθεατών, είναι παρωχημένες κλπ. Είμαι βέβαιος ότι δεν υπάρχει καμία προκατάληψη και πως ό,τι γράφεται, γράφεται αβίαστα, αντικειμενικά και με όλα τα ενδεδειγμένα εργαλεία της τηλεκριτικής τέχνης.

Αυτούς τους δημοσιογράφους και «δημοσιογράφους» σκέφτηκα. Ίσως να είναι αυτοί, που σε εμένα να ανάβουν τα λαμπάκια, αλλά ταυτοχρόνως να τους διαβάζω. Μπορεί εσείς να έχετε άλλους. Τέλος, εάν και θα το ήθελα, δεν κατάφερα να φτιάξω υποθετικά άρθρα σε όλες τις κατηγορίες.

Advertisements

2 responses »

  1. Ο/Η Ντροπαλός λέει:

    Εύσημα, όχι από «απλό» αναγνώστη, αλλά από δημοσιογράφο!
    Ευχαριστώ! 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s