Διακοπές. Σε ακριτικό νησί. Από αυτά που ομνύουμε ότι αποτελούν την ψυχή μας, βγάζουμε βαρύγδουπους λόγους, λέμε ότι δεν θα τα ξεχάσουμε, πολιτικοί εγκαινιάζουν κέντρα, για να ερημώσουν μετά. Από τους τόπους, που η Πολιτεία θεωρεί ότι τής προσαυξάνει το εδαφικό κύρος, αντί να στοχάζεται τις υποχρεώσεις της, που είναι η ευημερία του πληθυσμού. Πρέπει να το έχουνε ξανααναφέρει: το Κράτος οφείλει στους πολίτες, όχι οι τελευταίοι στο πρώτο, και εάν οι πολίτες οφείλουν να είναι συνεπείσ προς το Κράτος, το κάνουν αυτό για να μπορεί να ανταποκρίνεται αυτό στις υποχρεώσεις του προς αυτό και τους συμπολίτες τους.

Ήσυχο νησί. Δεν θα το πρότεινα για την έντονή του ζωή. Στο κάτω κάτω και εγώ εκεί πήγα για ξεκούραση και όχι για τρελλά ξενύχτια. Λες και εδώ, που ζω δεν έχω την ευκαιρία για κάτι τέτοιο. Το νησί θα το χαρακτήριζα οικογενειακό λόγω της ησυχίας του, του μικρού του μεγέθους, της σχεδόν απουσίας του αυτοκινήτων.

Κάθε βράδυ ο ίδιος μικρός πληθυσμός, επισκεπτών και ντόπιων πηγαινοερχόταν στον παράλιο δρόμο του οικισμού, καθόταν στις ταβέρνες και στα ήσυχα μπαρ. Μην φανταστείτε καμμιά μεγάλη απόσταση. Η απόσταση μεταξύ της Πλατείας Συντάγματος και της Πλατείας Ομονοίας πρέπει να είναι σαφώς μεγαλύτερη. Σε κάποιο σημείο ο δρόμος άνοιγε αρκετά και γινόταν ο χώρος του λιμανιου. Δεν θα έλεγα η πλατεία, γιατί αυτή υπήρχε (μάλλον) λίγο πιο πάνω γύρω από έναν πλάτανο και περικυκλωμένη από μια συμπαθητική ταβερνούλα και ένα καλοφροντισμένο παντοπωλείο.

Τα παιδιά, με τους γονείς χωρίς μεγάλο αγχος αφού ο χώρος είναι μικρός και τα αυτοκίνητα μάλλον απόντα, άρα η πιθανότητα έκθεσης τους σε κίνδυνο μειώνεται, έχουν κάνει στέκι τους τον χώρο του λιμανιού, ο οποίος τους προσφέρει άνετο χρόνο για να τρέξουν κλπ. Στο κέντρο του χώρου του λιμανιού, περιφραγμένο από κάγκελλα -στο ύψος της μέσης ενός τυπικού ενήλικα- υπήρχε η προτομη ενός στρατιωτικού τέκνου του τόπου, ο οποίος προφανώς συμβολίζει και όλους όσους αγωνίστηκαν ή/και χαθήκαν για τον συγκεκριμένο τόπο και για την Ελλάδα γενικότερα. Μια άλλη προτομή υπάρχει και στην πλατεία, αλλά δεν ξέρω εάν απεικονίζει τον ίδιο ή κάποιον άλλον.

Τα παιδιά τρέχουν και παίζουν. Τα κάγκελλα, αλλά και η ίδια η προτομή αποτελούν παράγοντες, που προκαλούν έκπληξη, καθώς το τόπι τους, που θα πέσει εκεί θα εξοστρακισθεί από την πορεία του. Κάποια άλλα θα παίξουν ποδόσφαιρο. Έτσι θα ορίσουν τερματοφύλακα και αυτός με κάθε φυσικότητα θα ανοίξει την καγκελλόπορτα για να φτιάξει το τέρμα του. Αλλα θα κάνουν αναρρίχηση στα κάγκελλα έχοντας στα πρόσωπά τους εκφράσεις θριάμβου, όταν το καταφέρνουν, λες και ανέβηκαν στο πιο ψηλό βουνό.

Τα ζηλεύω. Ακόμα δεν τους έχει ενσταλλαχθεί στον νου, ότι το μνημείο πως είναι κάτι το ταμπού. Σε λίγα χρόνια συνεπικουρόντος και του σχολείου δεν θα σκαρφαλώνουν τα κάγκελα, δεν θα κάνουν τέρμα, δεν θα κάθονται στην σκιά του αγάλματος. Θα το προσεγγίζουν μόνο οι επίσημες αρχές για την κατάθεση των παραδοσιακών στεφάνων. Θα μάθουν για την πατρίδα (αυτό δεν είναι κακό) και για τα κατορθώματά της (ούτε αυτό είναι κακό, είναι, όμως, ελλιπές διότι μή μαθαίνοντας και τις ατυχείς, σκοτεινές και λοιπές άσχημες σελίδες είναι δύσκολη η διόρθωση των ελλατωμάτων), και για το χρέος για αγώνα, εάν υπάρξει ανάγκη για την πατρίδα και τους προγόνους κλπ. Εδώ βρίσκω κάποιο πρόβλημα. Πολυφίλητος μεν η πατρίς, αλλά μετά από κάποιο σημείο αποτελεί αφηρημένη έννοια. Από την άλλη οι πρόγονοι και ιδιαίτερα οι νεκροί πρόγονοι δεν έχουν ανάγκες, αφού είτε δεν υπάρχουν, είτε ευρίσκονται σε μακαριστή κατάσταση. Ο αγώνας, εάν ποτέ υπάρξει ανάγκη -μακάρι να μην- θα γίνει για τις ανάγκες των ζωντανών.

Στο κάτω κάτω μπορούμε να εικάσουμε ότι και ο εικονιζόμενος στην προτομή, αλλά και όλοι οι επώνυμοι και ανώνυμοι αγωνιστές δεν θυσιάσθηκαν για κάτι αφηρημένο και για κάποιους, που δεν είχαν πλεόν ανάγκες, αλλά (και) για να μπορούν τα παιδιά να παίζουν ευτυχισμένα ακομπλεξάριστα από τα όποια ταμπού!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s