Πρώτο μέρος.

Δεύτερο μέρος.

Τρίτο μέρος.

Τέταρτο μέρος.

15 ) Βλέπω την εικόνα με το παράδοξο του Επίκουρου στην κορυφή αυτού του άρθρου. Και παραξενεύομαι. Γιατί έγκυρη από το 33 μΧ; Ο αθεϊσμός έχει ως αντίπαλο μόνο την Χριστιανική θρησκεία; Δεν υπάρχουν άλλες θρησκείες; Μια εξήγηση, που θα μπορούσε να δωθεί είναι ότι οι εδώ αθεϊστές έρχονται κατά κύριο λόγο σε αντιπαράθεση με τους Χριστιανούς θεϊστές, ενώ στον Αραβικό κόσμο με τους Μουσουλμάνους και στην Άπω Ανατολή με Βουδιστές. Στο κάτω κάτω ακόμα και εγώ το άρθρο μου το αναπτύσσω αντιπαραβάλλοντας κυρίως τους Χριστιανούς -και μάλιστα τους Ορθοδόξους- θεϊστές με τους αθεϊστες, διότι σε αυτήν την αντιπαράθεση έχω τις περισσότερες προσλαμβάνουσες.  Επίσης, έχω την αίσθηση, ότι δεν ακολουθούν όλες οι θρησκείες αυτήν την διχοτομική λογική μεταξύ καλού και κακού. Από την μια μεριά οι καλοί και από την άλλη οι κακοί θεοί. Σε πολλές το θείο εκφράζει και τις δύο τάσεις, εάν και ως καλό και κακό το αντιλαμβάνονται μόνο οι άνθρωποι. Για τους θεούς οι άνθρωποι δεν είναι παρά ένα παιχνίδι. Πολλές φορές δεν είναι μόνο το θέμα του καλού και του κακού. Είναι και το θέμα των διαφορετικών επιλογών. Οι αθεϊστές αναρωτιούνται πως γίνεται και οι θεϊστές και πιστεύουν σε έναν Θεό, ο οποίος εάν υποθέσουμε ότι εισακούει τις επιθυμίες των πιστών του, μπορεί να ικανοποιήσει επιθυμίες, που είναι αντιφατικές μεταξύ τους και ενδοπροσωπικά και διαπροσωπικά. Όμως, στην περίπτωση της πολυθεΐας δεν νομίζω ότι μπορούν να εγείρουν αυτόν τον ισχυρισμό. Διότι στους πολυθεϊστές εκεί βρίσκεται η τραγικότητα του ανθρώπου: στην αδυναμία συμβιβασμού και δυνατότητα ικανοποίησης των θεών. Εάν ζεις- για να περιορισθούμε στην δωδεκαθεϊστική θρησκευτικότητα, όπως την καταλαβαίνω τουλάχιστον- όπως ορίζει ο Απόλλων ενοχλείται ο Διόνυσος και η αφοσίωση στην Αφροδίτη μπορεί να ενοχλήσει την σοβαρή Αρτέμιδα. Κάποιοι, βέβαια, είχαν την χάρη των θεών (κύδος ; ), αλλά και η τελευταία πολλές φορές δύσκολα μπορούσε να αλλάξει τα οριζόμενα της Μοίρας.

16 ) Ο φανατισμός είναι δυνατόν να δημιουργήσει είτε «ανίερες συμμαχίες», είτε να δημιουργήσει το φαινόμενο των «αυτόκλητων προσκεκλημένων». Οι «Ελληνόψυχοι» θα προσκολληθούν στους αθεούσους, διότι ο Χριστός δεν ήταν Έλληνας και αλλοίωσε την πολιτισμική μας ιδιαιτερότητα. Οι θεούσοι θα συμμαχήσουν με τους αθεούσους και φανατικότεροι των πρώτων θα καταφερθούν εναντίον αυτών, που διαβάζουν το ζώδιο τους, αναζητούν την ερμηνεία των ονείρων (μα και ο Ιωσήφ δεν ερμήνευε όνειρα; ) ή πιστεύουν στο Δωδεκάθεο, στον Βούδα ή όπου αλλού χαρακτηρίζοντάς τα «φαντασιοκοπίες» κλπ. Έγραψα περί «αυτοκλήτων προσκεκλημένων», διότι δεν μπορώ να δεχθώ ότι γενικότερα είτε η θεϊστική, είτε η αθεϊστική στάση ευνοούν τον ρατσισμό, την μισαλλοδοξία κλπ. Στο κάτω κάτω, εάν ένας «Ελληνόψυχος» χρησιμοποιήσει αντιχριστιανικό λόγο ως προκάλυμμα για ρατσιστικό λόγο εναντίον της κοινότητας, όπου ο Ιησούς άνηκε, αυτός δεν μπορεί να χαρακτηρίσει όλο το αθεϊστικό κίνημα. Δυστυχώς, όμως, ο φανατισμός -και από τις δύο πλευρές θεϊστική και αθεϊστική- επιτρέπει την έλευση απρόσκλητων συμμάχων, όπως έρχονται οι ύαινες στα γέυματα των λεόντων, αλλά και τις υπεραπλουστευτικές παρανοήσεις από τους εκτός ευρισκομένους.

17 ) Γνώμη μου είναι ότι η αντιπαράθεση θεϊστών, αθεϊστών είναι αδιέξοδη. Στο κάτω κάτω, νομίζω, πως η φιλοσοφία έχει σημαντικότερα ερωτήματα να διατυπώσει και να ασχοληθεί. Πέραν του χώρου της φιλοσοφίας, στον χώρο του καθημερινού βίου σημασία έχει η ανοχή (έστω και αδιαφορία), η αλληλοκατανόηση και ο αμοιβαίος σεβασμός αντί για τις εκατέροθεν ύβρεις κλπ. Το δικό μου bus campaign, λοιπόν, μάλλον θα έγραφε κάτι του τύπου: «Υπάρχουν πολλές, αντιφατικές και συγκρουόμενες γνώμες για την ύπαρξη ή μη, την μορφή κλπ του θείου. Σεβασθείτε και ανεχθείτε ο ένας τον άλλον και απολαύστε την ζωή σας!»

Advertisements

2 responses »

  1. Αγαπητέ Ντροπαλέ, η αντιπαράθεση ανάμεσα σε θεϊστές και αθεϊστές δεν γίνεται απλά και μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, και γι αυτό και δεν είναι αδιέξοδη.

    Υπάρχουν σαφέστατα ζητούμενα, και αυτά είναι ο διαχωρισμός εκκλησίας και κράτους, η ισονομία ανάμεσα σε όσους ασπάζονται την «επικρατούσα» και σε όσους δεν την ασπάζονται, και η γενικότερη «ξεπαπαδοποίηση» της κοινωνίας. Οι προσπάθειες των (συνειδητοποιημένων τουλάχιστον) αθεϊστών εξυπηρετούν αυτό τον σκοπό με διάφορους τρόπους: διαδίδοντας το αθεϊστικό μήνυμα, δίνοντας ορθολογικά / σκεπτικιστικά εργαλεία σκέψης στους νέους, διαβρώνοντας τη βάση της «επικρατούσης», κλπ.

    Μου είναι δύσκολο να σεβαστώ και να ανεχθώ εκείνους που έχουν θέσει την μαζικής κλίμακας ιδεοληψία τους στο σβέρκο μου, τη συντηρούν με τους φόρους μου, προσηλυτίζουν σε αυτήν τα παιδιά μου, και γενικά διατηρούν στο όνομά της τη χώρα στην οποία ζω σε μια τριτοκοσμική κατάσταση «λαϊκής θεοκρατίας».

    • Ο/Η Ντροπαλός λέει:

      Αγαπητέ Διαγόρα,
      Θεωρώ αδιέξοδη την προοπτική να αρχίσει ένας «εμφύλιος πόλεμος» μεταξύ θεϊστών και αθεϊστών και σε προσωπικό επίπεδο με ενοχλεί να θεωρούμαι λίγο πολύ ηλίθιος επειδή πιστεύω, όπως πιστεύω (σωστά, λάθος σύμφωνα με το επίσημο δόγμα, ειλικρινα δεν ξερω). Στο κάτω κάτω ο ορθολογισμός και ανορθολογισμός συναντιούνται και στις δύο πλευρές.
      Προφανώς σέβομαι την γνώμη των αθεϊστών, εκτός των προσβολών και φυσικά ντρέπομαι για τις προσβολές των θεϊστών προς τους αθεϊστές.
      Είναι επίσης απολύτως λογικά τα επιχειρήματά σου περί διαχωρισμού κλπ. Είναι τόσο λογικά, που θα έπρεπε να τα λάβει υπ’ όψιν της κυρίως η Εκκλησία. Το απλούστερο, γιατί θα έπρεπε να πληρώνεις και εσύ τους μισθούς των ιερέων, αφού δεν πιστεύεις στην αποστολή τους; Έχεις απόλυτο δίκιο στο να διαμαρτύρεσαι (και) για αυτό.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s