Ο τηλεοπτικός σταθμός ΣΚΑΙ, βασισμένος σε ένα format του BBC, το οποίο μάλιστα προσαρμόσθηκε και σε άλλες χώρες, προσπαθεί να ανακαλύψει ποιός θεωρείται ο μεγαλύτερος Έλληνας από τον κόσμο, ή τουλάχιστον από το τηλεοπτικό κοινό, που ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο εγχείρημα αυτό. Φαντάζομαι, μιας και ήδη ο σταθμός έχει περάσει στην φάση προβολής των ντοκιμανταίρ παρουσίασης των δέκα προσωπικοτήτων με τις υψηλότερες βαθμολογίες, θα γνωρίζετε τα διαδικαστικά, οπότε ας μην τα επαναλάβω. Η εκπομπή, παρά τις αδυναμίες της μού φαίνεται ενδιαφέρουσα και την παρακολουθώ. Δείχνει σε μεγάλο βαθμό την φαντασιακή αυτοεικόνα του Ελληνισμού. Ασφαλώς και δεν είναι επιστημονική. Δημιουργεί, όμως, συζητήσεις και ελπίζω να δημιουργήσει και ενδιαφέρον για κάποιες από τις προσωπικότητες, ή και για άλλες, που δεν επιλέχθηκαν.

Πολλοί έχουν αναρωτηθεί, τόσο στο τί συνιστά η έννοια «μεγάλος» (οι αρνητικές προσωπικότητες μπορούν να ταξινομηθούν ως μεγάλες, πχ ; ), όσο και στο εάν θα μπορούσαν να συγκριθούν -όντας μεγάλοι ή μη- προσωπικότητες από διαφορετικούς χώρους και εποχές ( πώς να συγκρίνεις τον Περικλή με τον Βέγγο και τον Λουκιανό κλπ ; ). Στα ερωτήματα αυτά η προσωπική μου γνώμη είναι η εξής: Ως «μεγάλους»  συνήθως θεωρούμε ανθρώπους, των οποίων η δράση είχε θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία, εάν και δεν αρνούμαι ότι εδώ χωρά μεγάλη συζήτηση. Ακολούθως, στο πώς συγκρίνεις τον Περικλή με τον Ελύτη, το αντιμετωπίζω όπως αντιμετώπιζα μικρός την παρατήρηση «δεν μπορείς να συγκρίνεις μήλα με πορτοκάλια», για να απαντήσω «μα και τα δύο είναι φρούτα». Συνεπώς, το ίδιο στην συγκεκριμένη περίπτωση. Οι υποψήφιοι ανήκουν στο ίδιο σύνολο: αυτό των Ελλήνων.

Ο άλλος προβληματισμός έχει να κάνει με το ποιός θεωρείται Έλληνας. Ως γνωστόν οι Έλληνες είναι αυτοφυείς, δεν έχουν επιμιχθεί με κανέναν λαό κλπ κλπ. Ο κάθε *Καρατσερνονέρος, *Ντουλαπαρμάρης κλπ αναρωτιέται, λοιπόν, εάν πχ ο Βαμβακάρης ήταν Έλληνας (αμφιβάλλει, γιατί δεν ήταν ΧΟ, αλλά ΧΚ), ο Κουν (για αυτόν έχει ακούσει ότι δεν ήταν ΧΟ, αλλά Εβραίος),  o Μ. Κωνσταντίνος (αυτός, δεν ήταν Σέρβος;  αναρωτιέται). Φυσικά δεν αμφιβάλλει για την ελληνικότητα του Ευκλείδη του Αλεξανδρινού, του Καποδίστρια ή όσων ηρώων της Επανάστασης δεν γνώριζαν λέξη ελληνικά, του Σεφέρη (γεννήθηκε στην Σμύρνη) κλπ. Με λίγα λόγια τα καλά και τα συμφέροντα.

Ένας τρίτος προβληματισμός σχετίζεται με την ταξινόμηση. «Πώς γίνεται ένας ποδοσφαιριστής ή ένας σύγχρονος ηθοποιός να βρίσκεται σε υψηλότερη θέση στην κατάταξη από έναν αρχαίο φιλόσοφο;», αναρωτιούνται. Αντιστοίχως αναρωτιέμαι και εγώ: Εϊμαστε σοβαροί; Θεωρώ εντιμότερο αυτόν, που έβαλε σε υψηλότερη θέση προτίμησης τον σύγχρονο αστέρα του ποδοσφαίρου, του πενταγράμμου κλπ, από αυτόν, που διαμαρτυρήθηκε, που δεν μπήκε σε υψηλότερη θέση ο αρχαίος ημών πρόγονος. Στο κάτω κάτω, τί ξέρει από την πολιτεία του; Ένα «τσιτάτο»; Άντε δύο;

Νομίζω, όμως, ότι αυτό που σχεδόν με εξοργίζει είναι ο ψίθυρος, που κυκλοφορεί. Αυτός λέει τα εξής: πρέπει να βγει πρωτος ο Μέγας Αλέξανδρος για να μην μας τον «φάνε» οι Σκοπιανοί! Προσωπικά, δεν θεωρώ τον Μεγάλο Αλέξανδρο τον μεγαλύτερο Έλληνα όλων των εποχών. Σέβομαι την γνώμη αυτών, που τον θεωρούν τέτοιο, αλλά για τα έργα του, είτε θετικά είτε αρνητικά. Οι απόψεις, που φέρει ο ψίθυρος μάς δείχνουν ότι μάλλον δεν μάθαμε και πολλά πράγματα από την τότε απόπειρά μας να κάνουμε εξωτερική πολιτική με όρους θεάματος. Εξάλλου, εάν κινούμαστε με την λογική να βγάλουμε πρώτο τον Μεγάλο Αλέξανδρο για να μην μας τον φάνε οι Σκοπιανοί, τότε αφήνουμε τον Ηρόδοτο στους Τούρκους, τον Αρχιμήδη στους Ιταλούς κλπ.

Advertisements

One response »

  1. […] “Ζει και βασιλεύει”. Έχουμε γράψει σε προηγούμενη ανάρτηση, ότι φαινόταν να κυκλοφορούσε η φήμη να ψηφιστεί ο […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s