Το βιβλίο αυτό είναι άκρως ενδιαφέρον για όποιον έχει ζώα, ενδιαφέρεται για αυτά κλπ. Για πολλούς από εμάς υποθέτω ότι οι φυσιολατρικές-ζωολατρικές εγκυκλοπαίδιες θα ήταν από τις πρώτες επαφές μας με την εκλαϊκευμένη επιστήμη, αυτήν που συνήθως ικανοποιούμε με αναγνώσματα κυρίως μαθηματικού και του τομέα της φυσικής περιεχομένου.

Το βιβλίο αυτό, βέβαια, δεν μένει στον παλιό και εξιδανικευμένο «μπηχεβιορισμό», αλλά προσπαθεί να ερμηνεύσει τα συναισθήματα και την συμπεριφορά των ζώων εμπαθητικά.

Αυτό, βέβαια, που κάνει μεγαλύτερη εντύπωση στο βιβλίο είναι η συγγραφέας του. Εξάλλου χωρίς την συγκεκριμένη συγγραφέα και την κατάστασή της, ενδεχομένως να ήταν δυσκολότερη η εμπαθητική περιγραφή των συναισθημάτων, συμπεριφορών και αντιδράσεων των ζώων στα ερεθίσματα. Η Temple Grandin, η κύρια συγγραφέας του βιβλίου είναι αυτιστική. Δεν είναι ιδρυματοποιημένη. Μη φέρνετε στον νου σας το Ο Άνθρωπος της Βροχής, ούτε και έχει μία «δουλίτσα» περιορισμένης ευθύνης και άνευ ουσιαστικής σημασιας για να έχει κάτι να κάνει, όπως ενδεχομένως και λανθασμένα να νομίζουμε ότι είναι ικανοί οι αυτιστικοί. Η συγγραφέας είναι καθηγήτρια Πανεπιστημίου και επίσης έχει σχεδιάσει ποικίλα συστήματα διαχείρισης, ευζωΐας και όσο το δυνατόν ανωδυνέστερης και αξιοπρεπέστερης σφαγής ζώων. Τα συστήματα αυτά αποτελούν κατά πολύ πρότυπο. Αγροκτήματα ζώων ανταποκρίνονται σε αυτά καθώς πολλές φορές εταιρείες που συνεργάζονται μαζί τους (πχ εταιρείες μαζικής εστίασης, κρεοπωλεία κλπ) αρνούνται να ανανεώσουν την συνεργασία, εάν τα πρότυπα αυτά δεν ακολουθηθούν αυστηρά ή στον ανώτερο δυνατό βαθμό.

Οι αναφορές που κάνει στα αγροτικά ζώα, φαίνονται αρκετές φορές βαρετές, εάν ο αναγνώστης είναι άνθρωπος της πόλης και δεν έχει επαφή με αυτά, αλλά είναι ενδιαφέρουσες πληροφοριακά και ενίοτε τραγικωμικές. Όπως παρακάτω: Σ’ ένα κοτέτσι είχε επέλθει καταστροφή, διότι οι κόκκορες βίαζαν και δολοφονούσαν τις κότες. Ποιό ήταν το μυστήριο;  Πολύ απλά: προσπαθώντας να πετύχουν, μέσω διασταυρώσεων, μία συγκεκριμένη ιδιότητα στους κόκκορες (εάν θυμάμαι καλά, μεγαλύτερο στήθος άρα και φιλέττο αυτού) παράλληλα και προφανώς άθελα τους κατέστειλαν το ένστικτο του ερωτικού φλερταρίσματος. Ο κόκκορας ενστικτωδώς φλερτάρει (εκτελεί έναν τελετουργικό χορό), η κότα βλέποντάς το ενστικτωδώς αντιδρά. Σκύβει και αφήνει να ανεβεί ο κόκκορας να την γονιμοποιήσει. Οι κόκκορες εκείνοι δεν φλέρταραν, οι κότες δεν καταλάβαιναν για να σκύψουν με αποτέλεσμα στην προσπάθεια και στην μανία τους να τις γονιμοποιήσουν οι κόκκορες τις καβαλούσαν βίαια, τις τσιμπούσαν τις ξεπουπούλιαζαν και τις γρατζουνούσαν κλπ μέχρι που στο τέλος τις σκότωναν. Φυσικά, η συγκεκριμένη πτηνοτροφική μονάδα εμφάνισε ζημίες. Οπότε εδώ βλέπουμε και κάτι άλλο διαβάζοντας πίσω από τις γραμμές. Ο μη-σεβασμός των «δικαιωμάτων» των ζώων, του χαρακτήρα τους κλπ δεν έχει μόνο ηθικά διλήμματα, αλλά μπορεί να έχει και δυσάρεστες οικονομικές συνέπειες. Το οικονομικό επιχείρημα νομίζω είναι αρκετά σημαντικό για να πεισθούν οι άνθρωποι να ενδιαφερθούν για έννοιες που τούς φαίνονται λίγο απόμακρες και μέχρι λίγα χρόνια πριν ακόμα και «κουλτουριάρικες». Είναι δύσκολο να καταλάβεις, γιατί πρέπει να νοιαστείς για το περιβάλλον, εάν σού πουν, όμως, ότι αφορά την τσέπη σου…

Σκεπτόμενη με εικόνες, παρά με λέξεις, και υπερεπιλεκτική, η συγγραφέας μπορεί να μπει σχεδόν στο μυαλό των ζώων. Τα τελευταία είναι υπερεπιλεκτικά και αυτά. Όταν, λοιπόν, ο μη αυτιστικός δεν μπορούσε πχ να καταλάβει ότι μία αλυσίδα που έτριζε φόβιζε τα ζώα, η συγγραφέας το καταλάβαινε, όπως και ότι τρόμαζαν όταν έβλεπαν κάποιον έφιππο και μετά αφιππευμένο (εδώ μπορούμε να σκεφτούμε και τον μύθο των Κενταύρων ή και την εντύπωση των κονκισταδόρων στους Αμερικανούς ιθαγενείς).

Το βιβλίο, φυσικά, από μια άλλη οπτική μάς μιλά και για τους αυτιστικούς. Τόσο με την πράξη της συγγραφέως (να γράψει βιβλίο, αλλά και την γενικότερή της πορεία), όσο και αναλύοντας συμπεριφορές και σκεπτικά των ζώων, που φαίνονται να είναι κοινά. Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει ότι οι αυτιστικοί έχουν ένα χαμηλότερο (ζωώδες) επίπεδο αναπτύξεως. Απλώς κάποια σημεία του εγκεφάλου τους, φαίνεται να έχουν αναπτυχθεί διαφορετικά. Μπορούμε να υποθέσουμε ότι η διαφορετική αυτή ανάπτυξη, που οδηγεί στην υπερεπιλεκτικότητα, τους απορροφά τόσο χρόνο, που αδυνατούν να δομήσουν σχέσεις.

Μπορεί τα όσα γράφει για τα αγροτικά ζώα να τα βλέπει ο αναγνώστης της πόλης με ακαδημαϊκό ενδιαφέρον, όμως, υποθέτω ότι περισσότερη προσοχή θα του τραβούν αυτά, που γράφει για τα κατοικίδια ζώα, όπως είναι οι σκύλοι. Η συγγραφέας δεν αρνείται τον ρόλο της εκπαίδευσης και της πειθαρχίας, αλλά αφήνει να διαφανεί ότι εάν κάποιος επιλέξει τον *canis dolophonicus, έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να έχει ένα σκυλί με επιθετική συμπεριφορά από αυτόν, που θα επιλέξει τον *canis provatus. Για την ακρίβεια, όχι τόσο να έχει επιθετική συμπεριφορά,  αλλά είτε να τού αφυπνισθεί, είτε οι συνέπειές της να είναι σημαντικότερες. Διότι πολλές φορές και παρά την όποια εκπαίδευση, τα ζώα έχουν και ενστικτώδεις εγεγγραμένες συμπεριφορές. Έτσι, πχ, δεν θα ήταν και ότι καλύτερο να σκύψετε κατά μέτωπο το κεφάλι σε ένα κερασφόρο ζώο. Πολύ πιθανόν να νομίσει ότι θα θέλετε να μονομαχήσετε. Κέρατα δεν διαθέτετε (δεν αναφέρομαι στα συσχετιζόμενα με την συντροφική ή μη πίστη), το κρανίο σας έχει μικρότερη αντοχή, οπότε…Δυστυχώς πολλές φορές το κριτήριο επιλογής σκύλων είναι περίεργο. Κάποιοι αισθάνονται προφανώς ηδονή και εξουσία, διότι υποτάσσουν έναν «άγριο» σκύλο, άλλοι θεωρούν ότι το «άγριο» σκυλί είναι για τους άντρες, ενώ τα πιο ήρεμα για τις γυναίες κλπ.  Άλλοι πολύ απλά έλκονται από την ομορφιά του σκύλου κλπ

Η συγγραφέας είναι κριτική επίσης και στο φαινόμενο της καθαρότητας της ράτσας, καθώς οδηγεί σε σκύλους με προβλήματα, μόνο και μόνο για να ικανοποιείται η αισθητική. Αναφέρει τον σκωτικό ποιμενικό, που από την εποχή της «Λάσσης» μέχρι σήμερα το κεφάλι του και το ρύγχος του έχουν γίνει επικίνδυνα στενά. Για την συγγραφέα η καλύτερη επιλογή είναι το θηλυκό ημίαιμο σκυλί.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s