(μιας και τελευταία το ρίξαμε στις «βιβλιοκριτικές»)

1) Ανυπομονησία: Πότε θα εκδοθεί στα Ελληνικά το Veritas, η συνέχεια των Τυπωθήτω και το Μυστικό και προπομπός και επόμενων βιβλίων της συγκεκριμένης σειράς; Τα συγκεκριμένα βιβλία δεν είναι τόσο ιστορικά μυθιστορήματα, όσο μυθιστορηματική ιστορία, καθώς αναφέρονται σε στοιχεία, που σχημάτισαν την νεώτερη Ευρώπη. Σημειωτέον ότι στην χώρα καταγωγής των συγγραφέων προέκυψε σκάνδαλο με αποτέλεσμα να μην εκδοθούν πέρα από τον πρώτο τόμο.

2) Εκνευρισμός: Το βιβλίο είναι στο βιβλιοπωλείο με το εξώφυλλο του. Μπορεί να είναι έργο τέχνης, μπορεί μια φωτογραφία. Μπορεί και κάτι, που θεωρείται kitsch. Η κατάσταση αλλάζει άρδην από την στιγμή, που το βιβλίο θα θεωρηθεί ενδιαφέρον από κάποιον σκηνοθέτη και θα το μεταφέρει στο κινηματογράφο. Τότε το εξώφυλλο αλλάζει και βλέπουμε την αφίσα της ταινίας (ενίοτε και την στάμπα: «τώρα μία μεγάλη κινηματογραφική ταινία, now a major motion picture»). Λες και το βιβλίο είναι παρακολούθημα της ταινίας και όχι η ταινία παράγωγο του βιβλίου. Προτιμώ το «αυθεντικό», έστω και kitsch εξώφυλλο, ή κάποιο νέο ανεξάρτητο από ταινία όμως, από το συνυφασμένο με την ταινία, ακόμα και εάν είναι εκπλάγου καλλονής ηθοποιός σε σεξουαλικά αναφερόμενη στάση με λάγνο βλέμμα και μισάνοιχτα χείλη σαν να λέει και υποννοεί «πάρε με από όποιο τρήμα θες!»

3) Καχυποψία Σχετικώς πρόσφατα έχω αντιληφθεί (εγώ έχω αντιληφθεί, μπορεί ως φαινόμενο να μετρά πολλά χρόνια ή να υπήρχε πάντα) ότι καθώς τα ζητήματα, που απασχολούν τους ανθρώπους είναι «πεπερασμένα» (ΟΚ δεν εννοώ ότι λαμβάνουν απόλυτη τιμή Χ, και φυσικά οι ερμηνείες και απαντήσεις μάλλον δεν είναι) και πολλές φορές σε ιστορίες αλλάζει ο χρόνος και ο τόπος της διαπραγμάτευσής τους, έχουν αναπτυχθεί νέες τεχνικές γραφής. Πολλές μοιάζουν πρωτότυπες, καθώς είναι διακειμενικές, άλλες ενσωματώνουν, επιτυχημένα ή όχι, αφηγηματικές τεχνικές άλλων μέσων σε άλλες υπάρχει σύγχυση αφηγητή και αφηγούμενου, ονείρου και πραγματικότητας μέσα στην αφηγούμενη ιστορία κλπ (οι φιλόλογοι θα ξέρουν καλύτερα). Οι νέες τεχνικές παρουσιάζονται ως πρωτοποριακές, επαναστατικές, άλλους προκαλούν θετικά, άλλους αρνητικά κλπ. Είμαι καχύποπτος, όμως, όταν η παρουσίαση της χρήσης αυτών των τεχνικών αναφέρεται σε Έλληνες συγγραφείς. Η καχυποψία μου δεν έχει να κάνει με την επιτυχημένη ή όχι χρήση τους. Έχει να κάνει με το ότι την παρουσιάζουν (οι ίδιοι ή οι κριτικοί) ως δική τους «εφέυρεση», ενώ νομίζω ότι μάλλον έρχονται έξωθεν. Ασφαλώς, ένα λογοτεχνικό κείμενο δεν είναι επιστημονική εργασία με παραπομπές και σημειώσεις, αλλά μία αναφορά σε οφειλές στο κατάλληλο πλαίσιο είναι και ευγενική και ανθρώπινη κίνηση. Οι επιρροές είναι φυσικές θεμιτές και για αυτό και στην πράξη συμβαίνουν. Η ύπαρξη αυτής της συμπεριφοράς νομίζω ότι είναι αποτέλεσμα της γενικότερης τάσης μας να νομίζουμε ότι είμαστε το «άλας της γης», ότι επηρεάζουμε τους πάντες, αλλά εμείς… μόνοι μας και αυτόφωτοι. Παλαιότερα η αλληλεπίδρασή μας με τα βιβλία ήταν μικρότερη. Σήμερα μπορεί άλλα πράγματα να μας απορροφούν χρόνο από το βιβλίο, αλλά αυτό βρίσκεται, έστω και ως νύξη, σε περισσότερους χώρους. Παλιά είχαμε το βιβλίο και πρόσβαση σε περιορισμένο εύρος κριτικής. Τώρα έχουμε το βιβλίο, πληθώρα κριτικών, που σχετίζονται με αυτό, πηγές που αποτέλεσαν έμπνευση για αυτό ή αφορμή για άλλα προϊόντα πολιτισμού. Με λίγα λόγια σήμερα δεν μπορούν να κρυφτούν πολλά πράγματα. Παλαιότερα διαβάζαμε κάτι, μάς άρεσε – ή και όχι-, αλλά η «φτώχεια» των δικτύων δεν μάς επέτρεπε ευρείες αναγωγές και συγκρίσεις. Σήμερα, μπορούμε να αντιληφθούμε ακόμα και τις ποικίλλες «μόδες» περιεχομένου (μια είναι της μόδας τα αστυνομικά, μιά τα φαντασίας, μια τα κοινωνικά κλπ). Εύχομαι να κάνω λάθος (καχυποψία είναι, όχι αποδεδειγμένο) και οι συγγραφείς μας κλπ να αποδίδουν τις οφειλές ή και να έχουν εφεύρει εκ του μηδενός νέες αφηγηματικές τεχνικές.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s