Η Μουσική των Νεκρών του Arnaud Delalande ήταν το δώρο Χριστουγέννων, που μού έκανε η αδελφή του spikon. Πριν λίγες ημέρες το τελείωσα και νομίζω ότι ηχθεσινή ημέρα αποτελεί κατάλληλη αφορμή για να το σχολιάσω. Το βιβλίο αναφέρεται σε ένα (φανταστικό, όσο έψαξα δεν μπόρεσα να βρω κάτι) βιολί, τον Κύκνο. Ήταν παραγγελία του Paganini. Σε συνδυασμό με το Moto Perpetuo του Paganini, το βιολί ήταν το κλειδί για ένα μυστικό και πέρα από την μουσική και συλλεκτική αξία του πολλοί ήθελαν να το αποκτήσουν. Το βιολί επηρεάζει τις ζωές αυτών που το έχουν ή το κυνηγούν ανά τους αιώνες, κάτι, που μού θύμισε αρκετά το Κόκκινο Βιολί.
Η δομή του βιβλίου και η γραφή της, μού θυμίσαν αρκετά τον κινηματογράφο, καθώς κινείται στον χώρο και στον χρόνο. Στην Πράγα λίγο πριν τον Πόλεμο αλλά και την σημερινή, στο Τερεζίν και στο Παρίσι. Αυτοί είναι οι κύριοι χώροι δράσης.
Ένας από τους κατόχους του βιολιού, ο Μπέντριχ Μπογκντάνοβιτς κατορθώνει να διασφαλίσει το βιολί πριν τον στείλουν στο Τερεζίν. Εκεί ένας αξιωματικός προσπάθεί με βασανιστήρια να τού αποσπάσει το μυστικό και να το αποκτήσει. Υπάρχουν και οι κλασσικές κλισέ σκηνές με τον απάνθρωπο, αλλά φιλόμουσο ναζί αξιωματικό.
Ο Ιγκόρ Βίσιεβιτς είναι γιος του πρώτου, διάσημος συνθέτης και βιολιστής αυτοεξόριστος στο Παρίσι. Ηλικιωμένος, στα πρόθυρα του θανάτου προετοιμάζει το (μάλλον) κύκνειο του άσμα: την Συμφωνία της Παρηγορίας για να παρουσιασθεί στο Τερεζίν. Στέλνει τον γιο του Φρέντερικ να το πάρει από τον καταπιστευματοδόχο του βιολιού.
Ο Φρεντερίκ αποκτά το βιολί, αλλά βλέπει ότι όλοι όσοι γύρω του δεν κατάφεραν να αποκρυπτογραφήσουν το μυστικό του πέφτουν θύματα αυτών, που ήθελαν να αποκτήσουν δολίως το βιολί: ο καταπιστευματοδόχος, ο κάτοχος του δοξαριού, ο πατέρας του και άλλοι πέφτουν νεκροί. Το μυστικό το αποκρυπτογραφεί ο Φρεντερίκ και ανδρώνεται αναλάμβάνοντας να παρουσιάσει την Παρηγορία επικουρούμενος από την σοπράνο Τσέλια, ερμηνεύτρια των λυρικών μερών της σύνθεσης και ερωμένη του, η οποία είχε υπάρξει πλατωνική ερωμένη του πατέρα του (άλλο κλισέ). Παρεμπιπτώντως να αναφέρουμε και το ζήτημα της σελίδας 193, που σχετίζεται με τις αντιλήψεις περί σεμνότητας.
Η ιστορία είναι διανθισμένη και από αρκετά μουσικολογικά στοιχεία, αλλά και κατασκευής μουσικών οργάνων. Επίσης γίνεται αναφορά στο θέμα των Εβραϊκών περιουσιών και την εμπλοκή της Ελβετίας.
Προσπαθώ να θυμηθώ διακεκριμένους βιολιστές: Καβάκος, Anne Sophie Mutter, Schlomo Mintz, Yitzak Perlman, David Oistrakh, Isaac Stern. Με την εξαίρεση των δύο πρώτων οι υπόλοιποι είναι Εβραίοι. Μπορεί να είναι σύμπτωση, μπορεί και όχι. Επίσης έχουμε ένα βιολί το οποίο ταξιδεύει και αυτό στο χώρο και στον χρόνο και σημαντικοί σταθμοί παραμονής του είναι η Ιταλία και η Τσεχοσλοβακία. Όμως, εάν έχουν δυνατότητα να ταξιδέψουν τα βιολιά και τα όργανα, ταξιδεύουν και οι μελωδίες
H Mantovana, Ιταλικό λαϊκό κομμάτι του 16ου αιώνα θα έχει μεγάλη επιτυχία ανά την Ευρώπη-ενδεχομένως αντίστοιχη με αυτήν της Folia . Γνωστότερες διασκευές της: Vltava/Die Moldau (βασικό θέμα), δεύτερο συμφωνικό ποίημα στον κύκλο των 6 συμφωνικών ποιημάτων Ma Vlast του Τσέχου Bedrich Smetana. Από εκέι δε (παραλλαγή του θέματος του Smetana, στην ουσία δηλαδή της Mantovana) η μελοποίηση από τον Samuel Cohen της Hatikvah.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s