Είμαστε ήδη στην δεύτερη -και ποιός ξέρει σε ποιά, όταν ανεβεί ή αναγνωσθεί αυτή η δημοσίευση- ημέρα από το Πάσχα και σιγά σιγά η εορταστική ατμόσφαιρα ηρεμεί για να υπάρξει επιστροφή στην καθημερινότητα. Κυριακή του Θωμά σήμερα και ήδη η καθημερινότητα έχει γυρίσει. Την εκπνόη της διαφορετικής περιόδου βιώνουν κυρίως οι γονείς με παιδιά σε σχολεία, των οποίων οι διακοπές τελειώνουν σήμερα. Πολλοί θα γεμίσουν με μαύρες σκέψεις (ωχ, επιστροφή στην δουλειά, στο σχολείο κλπ), ενώ άλλοι θα ισχυρισθούν, ότι ούτε και το ίδιο το Πάσχα δεν τους έκανε να αισθανθούν κάτι και ότι παλαιότερα ήταν αλλοιώς. Έχω βιώσει και εγώ ανάλογα συναισθήματα στο παρελθόν και ίσως επανεμφανισθούν και στο μέλλον.
Φέτος χάρηκα τόσο το Πάσχα, όσο και την πορεία προς αυτό, όσο και εάν περιέχει αντιφατικότητα η έννοια της «χαράς», την εβδομάδα του Πάθους. Ίσως ορθότερο θα ήταν να έλεγα ότι βίωσα το Πάσχα.
Το δικό μου Πάσχα αποτελείται από fragmenta εκκλησιασμού και παρακολούθησης των ακολουθιών, όπως και από αντίστοιχα fragmenta «βιβλικών» ταινιών και σειρών. Και καθώς, όπως γνωρίζουμε όλοι ο Χριστός σταυρώθηκε από τους Ρωμαίους, μπλέκει η Παλαια και η Νέα Διαθήκη μαζί με την Κλεοπάτρα, τον Ιούλιο Καίσαρα, τον Σπάρτακο, τον Μάριο και τον Σύλλα, ταινίες με «αφέλειες και πεδιλάκι» για να παραφράσουμε τον Roland Barthes. Ταινίες, που -φυσικά- θα απορριφθούν ως αφελείς, ρηχές, χωρίς «νόημα», προπαγανδιστικές για να πάρουν την εκδίκησή τους επανεμφανιζόμενες ως cult. Το θέμα μας, όμως, δεν είναι οι ταινίες, οπότε ας σταματήσουμε εδώ.
Πολλοί θρηνούν για την απώλεια της αυθεντικότητας του Πάσχα. Αυτό, που περιέγραψα παραπάνω ως βίωμά μου και, που νομίζω ότι αποτελεί βίωμα πολλών ανθρώπων -κυρίως των αστικών κέντρων-, δεν είναι για αυτούς παρά ένα φαινόμενο σήψης και παρακμής. Νομίζω, όμως, ότι δεν ονειρεύονται τόσο το Πάσχα στο χωριό, αδύνατον εφ’ όσον ζει κανείς στην πόλη, όσο το ουτοπικό Πάσχα το τότε, όπου όλα ήταν αγνά, αμόλυντα. Έχω ζήσει και Πάσχα σε χωριό. Διαφορετική εμπειρία, καμμία σχέση με αυτό της πόλης, αλλά δεν βρήκα κάτι το «μαγικό». Το «μαγικό» υπάρχει είτε στους συγγραφείς λευκωμάτων, κινηματογραφιστές κλπ (θετική όψη), είτε στους παρελθοντολάγνους ουτοπιστές και στους «κυνηγούς του νοήματος». Για πολλούς η ζωή «χωρίς νόημα», δεν έχει νόημα. Αναζητούν νοήματα στα προφανή, ίσως και εκεί που δεν υπάρχουν, εφευρίσκουν για να δικαιολογήσουν φιλοσοφίες ζωής κλπ. Η δική μου αναζήτηση του νοήματος με έκανε να παραβλέψω την ζωή. Και νόημα της τελευταίας είναι η ίδια με τις χαρές, τις λύπες της, την συνύπαρξη κλπ.
Συλλογίζομαι την στάση μου απέναντι στο φετινό Πάσχα σε σχέση με παλαιότερα, όπου και για μένα το νόημα και το βίωμα του Πάσχα είχε χαθεί σε σχέση με τα ακόμα παλαιότερα. Ακόμα παλαιότερα, λοιπόν, το νόημα του δικού μου Πάσχα ήταν οι διακοπές από το σχολείο, η πρόσθετη ανεμελειά κλπ.
Νόημα και βίωμα του Πάσχα νομίζω ότι δεν υπάρχει ούτε στην ανεμελειά, ούτε στους «λεβέντικούς» δημοτικούς χορούς, ούτε στο ψήσιμο του οβελία και στα βαρελόττα, τα οποία στην πορεία προς το Πάσχα τα κανάλια μάς τα παρουσιάζουν ως δείγμα αυθεντικής ελληνικής παράδοσης ψέγοντας όσους λένε ότι το έθιμο είναι επικίνδυνο και πρέπει να καταργηθεί για να εγκαλέσουν το Κράτος μετά το Πάσχα και τα ατυχήματα, που «δεν φροντίζει και τα παιδιά μας ακρωτηριάζονται». Ωραίος ο οβελίας, ωραία τα δώρα και η γιορτινή ατμόσφαιρα. Ας τα χαρούμε και ας μην γκρινιάζουμε αναζητώντας την «ουτοπία» του τότε και το «νόημα».
Νομίζω ότι το νόημα βρίσκεται σε αυτό, που πραγματικά εορτάζεται, αλλά και ξεχνιέται το Πάσχα: την Ανάσταση του Χριστού. Εάν δεν αναρωτηθεί, πιστεύσει, αμφισβητήσει, απορρίψει, δεχθεί, αμφιβάλει κλπ σε συνεχή διάλογο με τον εαυτό του και ίσως με τους άλλους το Πάσχα περιορίζεται σε μια τυπική γιορτή, που δεν διαφοροποιείται από τις άλλες.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s