Αλήθεια, για πόσο καιρό έχετε να χρησιμοποιήσετε μολύβι; Εάν κάτσετε λίγο και το σκεφτείτε, θα συνειδητοποιήσετε ότι αποσύρθηκε, όπως αποσύρθηκαν τα αυτοκινητάκια και οι κούκλες και τα άλλα παιχνίδια, με τα οποία παίζατε.
Είμαι βέβαιoς, ότι μετά από κάποιο σημείο ο δάσκαλος φώναζε: «Να γράφεις με στυλό!». Τα γραφόμενα με στυλό δεν σβήνονται, αλλά μένουν. Δείχνουν συνέπεια και υπευθυνότητα. «Τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν», λέει η παροιμία. Η γραφή με μολύβι, με την δυνατότητα του σβυσίματος βρίσκεται κάπου ανάμεσα. Γραφοντας με μολύβι, προσέχεις λιγότερο, διότι υπάρχει και η γόμα. Αντίθετα με το στυλό, όχι ότι δεν μπορείς να διορθώσεις, αλλά η μουτζούρα και το «μπλάνκο» χαλάνε την αισθητική, τουλάχιστον. Εάν και δεν δαιφωνώ με την υπευθυνότητα, που προσδίδει το στυλό, διαφωνώ με την αντίληψη, ότι εάν ξεκινήσεις κάπως δεν μπορείς να αλλάξεις γνώμη. Έχω ξαναγράψει για την εμμονή στην ανελαστικότητα της συνέπειας. Εάν η επιλογή μου είναι λάθος, γιατί να μην ανακαλέσω; Δηλ. εάν η πορεία του αυτοκινήτου μου πάει σε τοίχο, θα πρέπει να στουκάρω; Δεν είναι ορθότερο να αλλάξω γνώμη (τιμόνι στην συγκεκριμένη περίπτωση; )
Το μολύβι είναι συνδεδεμένο με την παιδικότητα. Δεν έχετε παρατηρήσει, ότι όταν σε κάποιες στιγμές είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσετε μολύβι (ή έστω οποιοδήποτε εργαλείο γραφής αποκαλούμενο καταχρηστικά «μολύβι») θα ζητήσετε ή θα σάς προσφέρουν «ένα μολυβάκι;».
Έχω καιρό να πιάσω μολύβι (και εδώ που τα λέμε με τους υπολογιστές και στυλό). Μπορώ να πω ότι μού έχει λείψει. Τόσο το τρίξιμό του στο χαρτί, όσο και η αίσθηση του ξύλου: η διαμεσολάβηση της φύσης με τον πολιτισμό.

Το κείμενό μου αυτό είτε ανέβηκε, είτε στάθηκε αφορμή για έμπνευση και από άλλους ιστολόγους και όπως θα παρατηρήσατε, εάν πατήσατε στις συνδέσεις, και διαπαραταξιακά. Το ξέρω ότι ήμουν αμελής και άφησα να περάσει καιρός για να τούς εκφράσω τις ευχαριστίες μου.

13 responses »

  1. Ο/Η Spikon λέει:

    Ευτυχώς στη δουλειά μου το χρησιμοποιώ κάθε μέρα. Ακόμα και τώρα που γράφω το σχόλιο βρίσκεται δίπλα μου.

  2. Ο/Η anisixos λέει:

    Μολυβι..χεχε!
    Το αφησα ηδη απο την πεμπτη δημοτικου τοτε που
    ο δασκαλος μας ελεγε να συνηθισουμε με το στυλο
    Δεν εχω ξαναπιασει απο τοτε.Δεν ειχα σκεφτει
    ομως την εκδοχη που λες, οτι δηλ. το στυλο
    δειχνει υπευθυνοτητα.

  3. Ο/Η oAnergos λέει:

    Τι μου θύμισες… Έχω να πιάσω μολύβι από τότε που τα έτρωγα!

  4. Ο/Η adamo λέει:

    «Έχω καιρό να πιάσω μολύβι (και εδώ που τα λέμε με τους υπολογιστές και στυλό)»

    Και στο Moleskine με τι γράφεις;

    (Εδώ και πέντε χρόνια γράφω μόνο με μολύβι)

  5. Ο/Η libertarian λέει:

    Εγώ είμαι φαν του μολυβιού, ίσως επειδή όπως είπες είναι συνδεδεμένο με την παιδικότητα και αισθάνομαι ακόμα παιδί :Ρ. Έχω ακόμα το μηχανικό μολύβι που είχα αγοράσει στο δημοτικό και αυτό χρησιμοποιώ για να γράφω ακόμα. Το προτιμώ από το συμβατικό μολύβι γιατί με τον καιρό δεν αλλάζει το πάχος της μύτης του, είναι πάντα το ίδιο 😉

  6. Ο/Η viki λέει:

    Aγαπητέ κύριε Ντροπαλέ, το σχόλιό σας για το μολύβι άγγιξε τη μεγάλη μου αδυναμία: γραφή με μολύβι, σβήσιμο με γόμα… το μολύβι δίνει ελπίδα γιατί τίποτα στη γραφή του δεν είναι οριστικό, αμετάκλητο.Το έχω πάντα στην τσάντα μου μαζί με του σκουφάκι του το γομένιο. Πολύ χαίρομαι που κι άλλοι αισθάνονται έτσι για το μολύβι.

  7. Ο/Η anlu λέει:

    Κι όμως…ακόμα τα χρησιμοποιώ, χωρίς πρόθεση σβησίματος πάντα 😉

  8. Ο/Η Ντροπαλός λέει:

    @ adamo
    Scripta electronica manent;-)
    Προφανώς και δεν έχουν εξαφανισθεί τα μολύβια μου. Ήθελα περισσότερο να καταδείξω την έννοια της παιδικότητας και την ελευθερία της επιλογής.
    Πάντως, όταν έχει χρειασθεί έχω ακόμα και χαράξει στο moleskin ή όπου αλλού.
    Καλησπέρα

  9. Ο/Η Theorema λέει:

    Τα μολύβια είναι όμορφα.
    Πόσο μάλλον όταν είναι και χρωματιστά.
    Οι ξυλομπογιές είναι ό,τι πιο όμορφο επινοήθηκε ποτέ για την παιδική ηλικία
    (και όχι μόνο) ενός ανθρώπου.
    Νομίζω πως οι ξυλομπογιές ανταγωνίζονται μέχρι και.. τις σοκολάτες!
    🙂

  10. […] Με αφορμή αυτό το άρθρο θέλω να παραθέσω ένα απόσπασμα από την σειρά […]

  11. Ο/Η 001 λέει:

    Emeis kanoume to arxitektonaki ipo ekpedeusi stin aglia kai den afinoume to molibi, exo ena sirtari gemato apo auta. Ta pio polla design ksekinane os moutzoura apo molibi, scanarisma kai perasma sto AutoCad kai meta 3D etc.

    Antitheta stilo exoume na doume poli kairo, akribos epidei den sbinei.

  12. Ο/Η sexton λέει:

    «Πάρε μολύβι και χαρτί»: τι ωραία φράση,
    «ανεξίτηλη» σαν στυλό [ή στιλό].
    Το ωραίο με τη γόμα [σε αντίθεση με το μπλάνκο]
    είναι πως συνήθως εξακολουθεί να φαίνεται
    αυτό που σβήστηκε… μένει ένα
    αχνό τύπωμα στο χαρτί, η «μετανιωμένη» αλήθεια.

    Ας μην είμαστε ντροπαλοί, ωραίος τόπος.

    http://exwtico.wordpress.com/

  13. […] στο μπλογκοπαίχνιδο. Δεν χρησιμοποίησα, βέβαια, μολύβι, αλλά ένα από τα ειδικά στυλό, που έχω αγοράσει από τον […]

Σχολιάστε

