Διά μέσου των blog, αλλά και μέσω ενός sms πληροφορήθηκα και εγώ για την συγκέντρωση της 29/8 με μαύρα. Προώθησα το sms στον spikon, αλλά εγώ δεν είχα σκοπό να πάω, όπως και δεν πήγα. Τώρα ο spikon δεν γνωρίζω τί εποίησε. Θα ήθελα να γράψω τους λόγους για τους οποίους δεν πήγα. Αισθάνομαι ότι το άρθρο μου θα είναι μπερδεμένο και θα έχει αναφορές στον αυτοβαυκαλισμό που έχω πολλες φορές διακρίνει ότι υπάρχει σε εμάς τους blogger. Ας αρχίσω, όμως, με μια εξομολογητική εντιμότητα:
1) Δεν πήγα στην συγκέντρωση, διότι αισθάνομαι άβολα με πορείες κλπ, με φοβίζει η βιαιότητα, που συνήθως ανακύπτει (μπορεί οι οργανωτές των πορειών και τα μέλη τους να μην ευθύνονται για αυτό, ούτε και να το θέλουν και κάποιοι να τις καπηλεύονται, αλλά νομίζω ότι τις περισσότερες φορές προκύπτουν πράξεις βίας). Ενδεχομένως να είμαι και συστημικός: να πιστεύω στην αστική δημοκρατία. Ξέρω πολλοι θα σκεφτείτε και ενδεχομένως να μού σχολιάσετε, ότι εάν σκέφτονταν όλοι όπως εγώ, δεν θα είχε γίνει η Γαλλική Επανάσταση, ούτε ο Αγώνας της Ανεξαρτησίας του 1821 κλπ. Αφού έβαλα το παράδειγμα της Γαλλικής Επανάστασης, αυτό που με φοβίζει είναι όταν η Επανάσταση διολισθαίνει σε Terreur.
2) Δεν πήγα στην συγκέντρωση, διότι ήταν- και δεν αποτελεί κάτι το πρωτότυπο-, κατά την γνώμη μου, μία μορφή πρωτόγονης δημόσιας τελετής σε σύγχρονο περιβάλλον. Υποθέτω ότι κάποτε έβρισκαν την παραβατική προσωπικότητα της κοινότητας (ή τον τρελλό), τού φορτώναν όλες τις πράξεις και τις παραλείψεις, τον έδιωχναν (είτε σε άλλο τόπο, είτε από την ίδια την ζωή) και… ουφ ακηλίδωτη η πλάκα της συνείδησής τους. Κάποιοι άλλοι φορτώναν τις αμαρτίες τους σε κάποιο ζωό. Για τις πρόσφατες φωτιές στα δάση φταίνε οι άλλοι και στην συγκεκριμένη περίπτωση οι πολιτικοί. Ποτέ εμείς! Εμείς πάντα άμεμπτοι: δεν επιβαρύνουμε το περιβάλλον, πετάμε το χαρτομάντηλο, που φυσήξαμε την μύτη μας πάντα στο καλαθάκι, και κυκλοφορούμε συνεχώς με μια σκούπα και ένα φαράσι. Διότι η στάση μας προς το δάσος δεν στέκει αποκομμένη από την υπόλοιπη αντίληψη προς το περιβάλλον. Κατηγορούμε τους άλλους: την παγκοσμιοποίηση, τον «ανάλγητο», τους πολιτικούς ότι ξεζουμίζουν το περιβάλλον για τα κέρδη και δεν βλέπουμε ότι το πιθανότερο είναι πως και εμείς οι ίδιοι συμπεριφερόμαστε έτσι. Κάνουμε σαν τον άτεγκτο γυμνασιάρχη, που μόλις κλείσει την πόρτα ο αποβληθείς μαθητής -επειδή τον συνέλαβαν με τσοντοπεριοδικό- βυθίζεται στο έντυπο και το ρουφάει κάνοντας «τς,τς,τς» με την μέγιστη υποκρισία. Να πάρει! Δεν υπάρχει τρόπος να συνδυάσουμε και σεβασμό στο περιβάλλον και κέρδη και ανάπτυξη και όλα αυτά στις πραγματικές τους διαστάσεις χωρίς υποκριτικούς εξορκισμούς;
3) Δεν πήγα στην συγκέντρωση, διότι με φοβίζει αυτή η αντίληψη περί συλλογικής ευθύνης: «Φταίνε όλοι οι πολιτικοί!». Αυτή η αντίληψη οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπούς, όπως μάς διδάσκει η ιστορία. Εάν κάτι «φταίει» είναι η αμέλειά μας, η μη-αγάπη μας για το περιβάλλον. Εάν κάτι φταίει (συγκεκριμένα) είναι ο εμπρηστής (εκ προθέσεως ή εξ αμελείας) που καταδικάσθηκε τελεσίδικα ως τέτοιος. Η κουλτούρα της συλλογικής ευθύνης και ενοχής πέρα από τις επικίνδυνες ατραπούς μπορεί να οδηγήσει και σε συλλογική παραλυσία.
4) Δεν πήγα στην συγκέντρωση (στο μέτρο που οργανώθηκε από μπλόγκερ) επειδή: i) συγκεκριμένος κομματικός σχηματισμός δείχνει να θέλει να πατρονάρει το κίνημα των ιστολογίων. Μα πολιτικά τα ιστολόγια δεν ανήκουν μόνο σε μία πολιτική κατεύθυνση. Υπάρχουν αριστερά, δεξιά, κεντρώα και προφανώς θα υπάρχουν ακόμα και ιστολόγια, τα οποία θα είναι εξτρεμιστικά. ii) έχουμε μία φαντασίωση εμείς οι blogger ότι είμαστε η επιτομή της καλοσύνης, της αγνότητας, της πρωτοτυπίας και του αλτρουισμού σε σχέση με τα παραδοσιακά ΜΜΕ και με τους πολιτικούς, Α, ναι! Είμαστε τόσο προχώ, όπου πολλές φορές ο διάλογος μεταξύ των ιστολογίων ή των ιστολογίων και των σχολιαστών τους έχει το εξής ιδεοτυπικό υψηλό επίπεδο: blogger X «Νομίζω Α» blogger Ψ «Χ είσαι βλάκας!», blogger X «Τί είπες ρε….;» blogger Ψ: «Το παίρνω πίσω είσαι ***********» ,blogger X «Να σού καεί η μητρική θα σε πάω στα δικαστήρια, πού κρύβεσαι πίσω από την ανωνυμία!» blogger Ψ: «Θα σε πάω και ‘γω» κ.ο.κ. Είναι, λοιπόν, λανθασμένη -κατά την γνώμη μου- η μανιχαϊστική προσέγγιση: ότι όλα τα blog είναι καλά άγια, φορείς του νέου και ότι τα παραδοσιακά μέσα είναι κακά φαύλα και φαυλεπίφαυλα και ότι οι πολιτικοί και η πολιτική είναι κακοί/ή αντιστοίχως. Έκτος του ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε ψυχραιμότερα τα παραδοσιακά μέσα και την πολιτική, καθώς το blogging, υποθέτω, ότι ωριμάζει θα πρέπει αντιστοίχως και να είμαστε αυτοκριτικοί. Ο ψηφιακός απαγορευμένος καρπός έχει δοκιμασθεί καιρό τώρα και είμαστε έξω από τον ψηφιακό Παράδεισο, στον πραγματικό ψηφιακό κόσμο, του οποίου και πρέπει να ελαχιστοποιήσουμε τα «πλην».
5) Δεν πήγα στην συγκέντρωση, διότι αυτή η συλλογική απαξίωση της πολιτικής εκτός του ότι αδικεί τους άξιους πολιτικούς βάζοντάς τους όλους στο ίδιο καζάνι, παραδίδει την επιλογή των πολιτικών και τον έλεγχό τους στους άλλους. Απαξιώνοντας την πολιτική, αφήνω τους άλλους να αποφασίσουν για εμένα. Και νομίζω ότι είναι προτιμότερο να κάνω λάθος επιλογές πολιτικού προσωπικού, το οποίο θα με εκπροσωπήσει, παρά να απεμπολήσω το δικαίωμά μου. Πέραν τούτων η πολιτική είναι μία δυναμική διαδικασία και είναι υπεραπλουστευτικό να θεωρούμε ότι οι πολιτικοί δεν κάνουν τίποτα, επειδή δεν επιτυγχάνεται το τέλειο. Είναι κατά την γνώμη μου αντίστοιχο του «κάνε με Πρωθυπουργό για μια ημέρα και θα δεις, τί θα κάνω!». Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει κριτική. Αλλά μια πορεία συνήθως δεν έχει σχέση, ούτε με κριτική, ούτε με προτάσεις, αλλά απλώς με συναισθηματικό ξέσπασμα.
Το βράδυ πριν πάμε για ύπνο ας μην ξεχάσουμε τα φώτα αναμμένα. Νομίζω ότι αυτό θα προσφέρει περισσότερο στο περιβάλλον από μία πορεία. Στο κάτω κάτω, τί νόημα έχει να καλούμε τους άλλους να αλλάξουν συμπεριφορά, εάν δεν το κάνουμε εμείς οι ίδιοι;

Advertisements

2 responses »

  1. Ο/Η Spikon λέει:

    Είμαι σίγουρος οτι οι περισσότεροι που πήγαμε στην συγκέντρωση έχουμε ένα αυθαίρετο. Επίσης χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο και για τις πιο μικρές μετακινήσεις μας. Στην τελευταία συγκέντρωση είδα πεταμένα χαρτάκια τα οποία υπερασπίζονταν το δάσος και στην υπογραφή έφεραν το όνομα ενος blog. Τραγική η ειρωνεία. Δεν τρέφω αυταπάτες οτι αυτές οι «αυθόρμητες» συγκεντρώσεις θα αλλάξουν κάτι. Πήγα για ένα και μόνο λόγο. Για να πάω κόντρα στο ρεύμα της εποχής που θέλει να αδιαφορούμε για τα πάντα. Πιο πολύ για διαμαρτυρία ενάντια στον εαυτό μου πήγα. Όσο για τις πολιτικές παρατάξεις, πράγματι κάποιες απο αυτές ανάρτησαν πανώ. Τα κατέβασαν μετά απο γιουχάϊσμα τον παρευρισκομένων. Κρούσματα βίας ευτυχώς δεν είδα κανένα.
    Ζούμε σε ένα φαύλο κύκλο. Οι πολιτικοί είναι αντικατοπτρισμός των εαυτών μας. Συμφωνώ κι εγώ με την τελευταία σου παράγραφο. Αν δεν αλλάξουμε εμείς, δεν θα αλλάξουν κι αυτοί που κυβερνούν.

  2. Ο/Η coolplatanos λέει:

    Συμφωνώ σε γενικές γραμμές με αυτά που υποστηρίζεις (αν και τη βία δεν την έχω συναντήσει σχεδόν ποτέ σε συγκεντρώσεις, βλέπεις ακόμα και εκεί, αν δεν την θέλεις δεν θα σε βρει…), αλλά έχασες ίσως μία ευκαιρία να δεις ότι ήταν πράγματι συγκέντρωση οργανωμένη από blogger, και ότι τελικά είμαστε απλοί και ανθρώπινοι και απλά μοιραστήκαμε ένα κοινό αίσθημα. Εμένα η πρώτη συγκέντρωση blogger που έγινε στο Πεδίο του Αρεως για συζήτηση μετά το κάψιμο της Πάρνηθας μου πρόσφερε πάρα πολλά και για σκέψη και σαν εμπειρία. Ηταν από τις ελάχιστες φορές που συζήτηση μεταξύ Ελλήνων κατέληξε γρήγορα σε κάποιους στόχους. Κι αυτό διότι η ανωνυμία απάλειφε τα στερεότυπα και η συζήτηση που είχε προηγηθεί στο διαδίκτυο βοήθησε να μη χαθεί άσκοπα χρόνος σε άσκοπες συζητήσεις. Εχουν ενδιαφέρον τέτοιες εμπειρίες ιδιαίτερα για σένα που είσαι λεπτολόγος και πολύ παρατηρητικός των ανθρώπινων σχέσεων. Δεν είναι όλη η ζωή πίσω από ένα υπολογιστή. Δεν εννοώ πως ζεις έτσι, αλλά θέλω να πω αξίζει αυτούς με τους οποίους συζητάς να τους ανταμώσεις και ζωντανούς μπροστά σου. Αυτά, με εκτίμηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s