Πριν από λίγο καιρό, ένας νέος πολιτικός φορέας, η Φιλελεύθερη Συμμαχία, έκανε την εμφάνισή της και ως κόμμα, το οποίο-προφανώς- σκοπεύει να «κατεβεί» στις επόμενες εκλογές. Η πολιτική αυτή κίνηση είναι ενδιαφέρουσα επειδή στηρίζεται κατά κύριο λόγο σε συνειδητοποιημένους και σε προβληματισμένους περί τα πολιτικά πολίτες και όχι σε «επαγγελματίες» της πολιτικής. Επίσης διότι θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί πολιτική κίνηση, κόμμα, φόρουμ, το οποίο στηρίζεται στην δύναμη του διαδικτύου και στην ελευθερία έκφρασης, που αυτό προσφέρει. Δεν έχω ασχοληθεί με το τί σημαίνουν οι έννοιες «ανοικτό κόμμα», «(δια)δικτυακό κόμμα», ούτε με την διαφορά μεταξύ των «μελών», «φίλων» κλπ ενός κόμματος, ούτε το τί σημαίνει «συμμετοχική δημοκρατία» έννοιες που έγιναν του «πολιτικού συρμού» από την στιγμή, που άλλαξε η ηγεσία γνωστού μεγάλου κόμματος (έννοιες, που φαίνεται ότι χρησιμοποιήθηκαν μάλλον ως επικοινωνιακά προσχήματα), αλλά έχω την αίσθηση ότι θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την Φιλελεύθερη Συμμαχία ως τέτοια, έστω και εάν οι ορισμοί δεν ήταν οι κοινά αποδεκτοί, αλλά αυτοί, που θα έβαζα εγώ:εάν δεχθούμε ότι το e-roosters είναι το φορουμ πολιτικού διαλόγου, που συνδέεται με την Φιλελεύθερη Συμμαχία-στο οποίο ο κάθε ένας μπορεί να αφήσει το σχόλιο του, τότε η Φιλελεύθερη Συμμαχία, μού φαίνεται τόσο ανοικτή, όσο και διαδικτυακή, και που στον διάλογό της δεν συμμετέχουν μόνο τα μέλη και οι φίλοι αλλά ενδεχομένως ακόμα και οι εχθροί της. Η Φιλελεύθερη Συμμαχία στηρίζεται στα νέα μέσα όπως είναι τα ιστολόγια.
Όμως, τα παραδοσιακά ΜΜΕ φαίνεται ότι δεν θέλησαν να καταλάβουν την ιδαιτερότητα της νέας κίνησης. Όταν οι φήμες για την ίδρυση του νέου πολιτικού φορέα/κόμματος ξέφυγαν από τις οθόνες των υπολογιστών και άρχισαν να διαχέονται στην κοινωνία, αυτά μιλούσαν για το νέο κόμμα των Μάνου-Ανδριανόπουλου, όσο και εάν τόσο οι συγκεκριμένοι πολιτικοί άντρες, αλλά και μέλη της Φιλελεύθερης Συμμαχίας μιλούσαν για την υποστήριξή τους προς το εγχείρημα, αλλά όχι στο ότι θα ηγηθούν, πόσο μάλλον ότι θα είναι το κόμμα «τους». Προφανώς για τα παραδοσιακά ΜΜΕ, τούς φαίνεται αρκετά περίεργο ότι μπορεί να υπάρξει κάποιος πολιτικός φορέας, ο οποίος προσπαθεί να ξεκινήσει χωρίς να αποτελεί το «όραμα» κάποιου επαγγελματία πολιτικού να σώσει την Ελλάδα. Έτσι προτίμησαν να ανασκευάσουν την πραγματικότητα στα κατανοητά για αυτά μεγέθη γράφοντας περί κόμματος «Μάνου-Ανδριανόπουλου». Ούτε φαίνεται να ασχολήθηκαν με την νέα μορφή του κόμματος και την δύναμη που αντλεί από τα νέα μέσα. Εδώ πάλι έχουμε κάποια προκατάληψη από την στιγμή που μέρα παρά ημέρα τα κανάλια μας ενημερώνουν για το πώς οι καταληψίες φοιτητές κλπ συντονίζονται μέσω του διαδικτύου και για την φρεσκάδα στην πολιτική οργάνωση κλπ που φέρει. Αντιθέτως η χρήση των νέων μέσων που κάνει η νέα αυτή πολιτική πρωτοβουλία δεν παρουσιάζεται. Προφανώς διότι έχουν συνηθίσει ότι πολιτικός διάλογος σημαίνουν τα διαγγέλματα του αρχηγού και τα σχόλια των διαφόρων δελφίνων και βαρώνων των κομμάτων. Παρενθετικά αξίζει να αναφερθεί ότι η αντιδραστική μερίδα, που επιθυμεί το ελληνικό πανεπιστήμιο να μην μπορέσει να αναπτυχθεί και που στηρίζεται από συγκεκριμένη μερίδα των ΜΜΕ κάνει χρήση μέσων, που μάλλον δεν θα μπορούσαν να είχαν αναπτυχθεί εάν η παγκόσμια εκπαιδευτική-ερευνητική-επιστημονική κοινότητα στηριζόταν στις ιδέες τους.
Άρθρο σχετικά με την Φιλελεύθερη Συμμαχία έγραψε και ο κ. Νίκος Δήμου στο μπλογκ του, το οποίο προκάλεσε και αντιδράσεις. Ο κ. Δήμου πιστέυει ότι η Φιλελεύθερη Συμμαχία δεν θα έχει πιθανότητα να υπάρξει πολιτικά. Δεν ξέρω, εάν έχει δίκιο αυτός ή αυτοί που πρεσβεύουν την αντίθετη άποψη. Σε κάθε περίπτωση ό,τι και εάν συμβεί θα μπορεί είτε η μία είτε η άλλη πλευρά να λένε: «Α, το είχα πει εγώ ότι (δεν) θα πετύχαινε το εγχείρημα».
Ο κ. Δήμου ισχυρίζεται ότι προσπαθεί, η Φιλελεύθερη Συμμαχία, να προωθήσει μία σκέψη δυσφημισμένη και διαστρεβλωμένη στην Ελλάδα, «που ντρέπεται να πει το όνομά της». Δεν παρατηρώ κάτι τέτοιο. Όμως, κατά πόσο είναι σωστό να προωθούνται μόνο οι (πολιτικές) σκέψεις που φέρουν τον έπαινο του δήμου και των σοφιστών, πολιτικές σκέψεις που και αυτές με την σειρά τους μπορεί να είναι διαστρεβλωμένες, παρά να στηρίζονται στην πραγματικότητα;
Γράφει επίσης για την απουσία ηγεσίας. Αναφέρει τους κκ. Μάνο και Ανδριανόπουλο. Είναι ενδιαφέρον να δούμε, εάν το νέο κόμμα θα εμφανίσει κάποια μορφή ατομικής ή συλλογικής ηγεσίας ή δεν θα προκύψει τέτοια χωρίς, όμως, να χαλά η συνοχή του. Τώρα σχετικά με την αναφορά στους κκ. Μάνο και Ανδριανόπουλο ίσως να έχει επιρρεάσθει από την ευρύτερη ατμόσφαιρα και τις φήμες περί κόμματος Μάνου-Ανδριανόπουλου. Όμως, αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι ο κ. Δήμου είναι ένας τακτικός θαμών του Διαδικτύου και συνεπώς θα έχει εποπτεία από «πρώτο χέρι» των προσπαθειών για την συγκρότηση του νέου φορέα, εκτός εάν έχει επιπλέον πληροφορίες.
Ο κ. Δήμου επίσης μάς αναφέρει μια αρκετά δύσκολη ιστορία κατά την περίοδο, που είχε ασχοληθεί με το κόμμα των Φιλελευθέρων και που δείχνει τα όρια μεταξύ θεωρητικών παραδοχών και πρακτικής τους εφαρμογής. Πριν (κατα)κρίνουμε θα πρέπει και εμείς οι ίδιοι να κοιτάξουμε τους ίδιους μας τους εαυτούς.

Advertisements

2 responses »

  1. Ο/Η Roark λέει:

    Όσο και αν διαβάζουμε αφιερώματα κτλ για τα νέα μέσα, η πραγματικότητα είναι ότι κανείς στην Ελλάδα δεν τα λαμβάνει σοβαρά υπόψη του ως μέσα ικανά να επηρεάσουν την κεντρική πολιτική σκηνή (τόσο από άποψη οργνάωσης, όσο και από άποψη προβολής).

    Και αυτό είναι το φυσιολογικό. Ούτε οι καλόγεροι και η Εκκλησία μπορούσαν να δουν τις αλλαγές που έφερε η τυπογραφία.

    Τα νέα μέσα είναι ακόμα στο περιθώριο, αλλά όταν έρθει η ώρα να βρεθούν στο προσκήνιο, όλοι αυτοί που τα υποτιμούσαν απλά θα βρεθούν εκτός αγοράς.

  2. Ο/Η Ντροπαλός λέει:

    Υποθέτω επίσης πως φταίει που η ΦΣ πρεσβεύει τον «κακό» και «ανάλγητο» φιλελευθερισμό και όχι το κίνημα της αντιπαγκοσμιοποίησης, του κολλήματος στο παρελθόν κλπ (φαντάζομαι θα έχετε παρατηρήσει τον ενθουσιασμό ΜΜΕ για τους καταληψίες και την χρήση που κάνουν των blogs κλπ).
    Προφανώς όλοι αυτοί, που αγνοούν τα νέα μέσα, όταν τα τελευταία θα έρθουν στο προσκήνιο θα λένε: «α, το έβλεπα, το είχα πει κλπ».
    Το θέμα είναι όσοι χρησιμοποιούν τα τώρα νέα μέσα να μην πέσουν στην ανάλογη παγίδα, όταν βγουν τα νεότερα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s