Εάν και ψυθιριζόταν, ήδη πριν την εκδημία του προκατόχου του, οτι θα είναι ο επόμενος Πάπας αυτή η προοπτική γέμιζε με ανησυχία πολλούς είτε ήταν ακόλουθοι του Ρωμαιοκαθολικού δόγματος, είτε άλλου Χριστιανικού, είτε άλλης θρησκείας, είτε ήταν αθεϊστές, είτε αγνωστικιστές. Αυτό διότι ο Καρδινάλιος Ιώσηπος Αλοΐσιος Ράτσιγγερ ηταν υπεύθυνος ελέγχου του δόγματος, στην εκκλησιαστική υπηρεσία, δηλαδή που διαδέχτηκε την Ιερά Εξέταση. Ο προηγούμενος εκκλησιαστικός-θεσμικός του ρόλος, οι κατευθύνσεις που είχε θέσει ο προκάτοχός του μακαριστός Πάπας Ιωάννης Παύλος Β’, όπως και το προκεχωρημένο της ηλικίας του- που φέρνει κάποιον συντηρητισμό- δημιουργούσαν, λοιπόν, τον φόβο και την ανυσηχία ότι η Παπωσύνη του Βενεδίκτου ΙΣΤ’ θα διέπεται όχι απλώς από άκρατο συντηρητισμό, αλλά από οπισθοδρόμηση, η οποία δεν θα λαμβάνει υπ’ όψιν τα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας. Απ’ όλους, όμως, αναγνωρίζεται η ακαδημαϊκή του ικανότητα και γνώση και λέγεται ότι αρκετοί Ορθόδοξοι ιερείς, που κατέχουν σημαντικές θέσεις στην εκκλησιαστική ιεραρχία, είχαν υπάρξει φοιτητές του.
Αναμφίβολα θα μπορούσε να είχε εκλεγεί καλύτερος Πάπας στην θέση του Βενεδίκτου ΙΣΤ’. Το καλύτερο, όμως ως γνωστόν, είναι εχθρός του καλού. Αντιστρόφως, θα μπορούσε να είχε εκλεγεί χειρότερος Πάπας. Η πιθανότητα αυτή, όμως, δεν πρέπει να φιμώνει την όποια κριτική μας. Με λίγα λόγια έχουμε αυτόν τον Πάπα και πρέπει να τον κρίνουμε-είτε θετικά είτε αρνητικά- για τα λόγια και τις πράξεις του και όχι σε σύγκριση με την πιθανότητα να είχε ανέλθει κάποιος άλλος στον θρόνο της Αγίας Έδρας.
Συμπτωματικά γράφοντας αυτό το πόστ ξημερώνει η 1η Δεκεμβρίου ημέρα, όχι χαρμόσυνου εορτασμού, αλλά περισυλλογής και υπομνήσεως ότι ο ιός του AIDS είναι για όλους μας πιθανότητα-και πρέπει να προσέχουμε- και για κάποιους άλλους σκληρή πραγματικότητα. Πρέπει συνεπώς να γίνουν πολλά, τόσο για την καταπολέμηση του ίδιου του ιού, όσο και για την θεραπεία, κοινωνική επανένταξη κλπ όσων νοσούν. Είναι γνωστός ποιός είναι ο απλούστερος και πρακτικότερος τρόπος αποφυγής μετάδοσης του ιού (αλλά και άλλων), ο οποίος να συνάδει με την στοιχειώδη ανθρώπινη λογική. Μέχρι πρότινος η Καθολική Εκκλησία δεν το συζητούσε καθόλου. Τώρα, επί του γηραιού και «οπισθοδρομικού» Πάπα έχει ανοίξει κάποια συζήτηση. Τα πλαίσια φυσικά της ανοχής είναι πολύ μικρά, ευκταίον- όχι η συζήτηση αλλά- τα πορίσματα να λάβουν υπ’ όψιν την πραγματικότητα και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία να πορευθεί εντελώς κατ’ οικονομίαν αντί κατ’ ακριβείαν. Όμως πριν να καταδικάσουμε για ιδεοληψίες και για μισή των μισών κίνηση, ας σκεφτούμε ο κάθε ένας μας, πόσο χαλαροί είμαστε και πόσο ελεύθεροι από τις δικές μας «δογματικές» (δεν αναφέρομαι απαραίτητα με την έννοια του θρησκευτικού δόγματος) αγκυλώσεις, ακόμα και εάν το διακύβευμα είναι «ζωής ή θανάτου».
Η κίνηση του αυτή, να ανοίξει η συζήτηση δηλαδή, θεωρήθηκε αρκετά τολμηρή και πολλοί ελπίζουν ότι αποτελεί δείγμα μόνο της παπωσύνης ενός ανθρώπου, ο οποίος εάν και ηλικιωμένος μπορεί να καταλάβει τα αιτήματα της εποχής μας, σεβόμενος ταυτόχρονα την παράδοση.
Σε άλλο πόστ μερικές σκέψεις σχετικά με την λογική της εκλογής του Καρδιναλιού Ράτσιγγερ στον παπικό θρόνο με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψή του στην Τουρκία και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Advertisements

2 responses »

  1. Ο/Η Patsiouri λέει:

    Και η δική μας ας το πούμε θρησκεία και η καθολική απαγορεύουν το προγαμιαίο σέξ επίσης, αλλά ειδικά αυτά τα χαζά που λατρεύουν τον Πάπα το αγνοούν συστηματικά και το μόνο τους κόλλημα είναι το προφυλακτικό…ήμαρτον! Συμπέρασμα, δέ φταίνε μόνο οι ηγέτες, άν και ο πιστός δέ διαθέτει τη στοιχειώδη λογική…

  2. Ο/Η Ντροπαλός λέει:

    Λατρεία προς θρησκευτικούς ηγέτες, αλλά και άλλους, νομίζω ότι μπορεί να συναντήσει κανείς παντού.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s