Την 13η και 14ηΟκτωβρίου του 2006 στους χώρους της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης έγινε το 1ο Διεθνές Συνέδριο Μετάφρασης και Διερμηνείας. Οργανωτές του η Ελληνοαμερικανική Ένωση, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Hellenic American University.
Δεν θέλω να ασχοληθώ με το θέμα του συνεδρίου. Εξάλλου η μετάφραση δεν είναι κάτι που με ελκύει. Την θεωρώ απίστευτα κουραστική και βαρετή εργασία και θαυμάζω αυτούς, που την κάνουν. Εκνευρίζομαι δε, (κυρίως με τους εκδοτικούς οίκους κλπ) όταν διαβάζω κείμενα, τα οποία είναι πασίδηλα ότι δεν έχουν μεταφρασθεί από επαγγελματίες μεταφραστές, δεν έχουν γίνει διευκρινιστικές ερωτήσεις κλπ.
Θέλω, όμως, να σχολιάσω το εξής: Το Πανεπιστήμιο Αθηνών φαίνεται να μην έχει πρόβλημα να συνυπάρξει με κάποιο «Κολλέγιο», όπως απαξιωτικά καλούνται όλα αυτά τα ιδρύματα, από όλους αυτούς, που πιστεύουν ότι η Ανώτατη παιδεία πρέπει να είναι δημόσια Κρατική. Πώς γίνεται; Πώς δέχονται και συνυπάρχουν μαζί τους; Αφού οι δηλώσεις τους δείχνουν ότι δεν θεωρούν το διδακτικό προσωπικό, τους «φοιτητές» αυτών των ιδρυμάτων κλπ ως ακαδημαϊκό προσωπικό. Οι δηλώσεις τους και οι πράξεις τους αντιφάσκουν μεταξύ τους. Η αλήθεια είναι, βέβαια, ότι ανάλογη συμπεριφορά φαίνεται να έχουν υιοθετήσει και άλλα ιδρύματα.
Φυσικά δεν πρόκειται σαν εκπρόσωπος της εκάστοτε αντιπολίτευσης-όπου γνωρίζει ότι η Κυβέρνηση δεν μπορεί να δώσει τους «λαγούς με πετραχήλια», που έχει τάξει, την πιέζει, όμως, και την κατηγορεί για ασυνέπεια- να πω ότι το Πανεπιστήμιο Αθηνών θα έπρεπε να αποσύρει την συμμετοχή του και ενδεχομένως δικαιολογώντας το εν μέρει να έλεγα ότι αγνοούσε ποίοι ήταν οι συνομιλητές του και συνδιοργανωτές του. Καλά έκανε και συμμετείχε. Πολλές φορές οι γνώσεις, οι πληροφορίες, οι νέες ιδέες δεν βρίσκονται μόνο στους επίσημους χώρους και δεν χρειάζεται η τυπική σφραγίδα του κράτους για αυτό. Εξάλλου, όπως λέγεται ο Einstein δεν σκέφτηκε την θεωρία της σχετικότητας σε κάποιο ακαδημαϊκό ίδρυμα.
Ενδεχομένως, όσο περνά ο καιρός, η διακρίση μεταξύ των χώρων, που μπορούν να προσφέρουν γνώση, να διεξάγεται έρευνα κλπ να γίνεται ολοένα και πιο δυσδιάκριτη. Πολύ πιθανόν, καθώς η τεχνολογία, οι αμφίδρομες επικοινωνίες κλπ αναπτύσσονται και διεισδύουν, ελπίζω, σε ευρύτερα τμήματα του πληθυσμού, η έννοια του «Πανεπιστημίου» και των φοιτητών αυτού να είναι κάτι το σχετικό και να υπάρχει ένα «Υπερπανεπιστήμιο». Δεν εννοώ ότι θα έχει πρυτανεία, φοιτητές, έδρες κλπ. Είναι περισσότερο μία αφηρημένη ιδέα. Εννοώ την δυνατότητα να σπουδάζει κάποιος φοιτώντας για 5 μαθήματα στο Αθηνών, 7 στο Harvard, την μία πρακτική στην τάδε εταιρεία την άλλη στην δείνα κλπ.
Όλα αυτά, βέβαια, μπορεί να συμβούν ή όχι στο κοντινό ή στο μακρινό μέλλον. Στα τωρινά και ζέοντα, όπως λέγονται προβλήματα, νομίζω θα πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις το να βλέπουμε αποφοίτους των απαξιωτικά καλουμένων «κολλεγίων» να γίνονται δεκτοί για μεταπτυχιακά, διδακτορικά από τα καλύτερα Πανεπιστήμια του εξωτερικού ή, εάν οι απόφοιτοί τους δεν έχουν φιλοδοξίες να συνεχίσουν ακαδημαϊκά, να προσλαμβάνονται από ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Φυσικά κανένας δεν λέει να αναγνωρισθούν όλα αυτά τα ιδρύματα χωρίς προϋποθέσεις. Αυτόματη αναγνώριση μπορεί να σημαίνει την αναγνώριση ιδρυμάτων χαμηλοτάτου επιπέδου. Προϋπόθεση για την αναγνώριση ή μη, πρέπει να είναι το έργο τους, το εάν προσφέρουν πραγματικά γνώσεις κλπ και όχι στο εάν θα «ανοίξουν» το πανεπιστημιακό λειτούργημα. Πολλές φορές οι Πανεπιστημιακοί δείχνουν να αντιδρούν, όχι γιατί ανησυχούν για την ποιότητα των σπουδών, που μπορεί να προσφέρουν αυτά τα ιδρύματα, αλλά επειδή φαίνονται να απειλούν το κοινωνικό τους status.
Προφανώς για αυτόν τον λόγο δεν έχουν ακουσθεί να λένε «να αξιολογηθούν αυτά τα ιδρύματα, το έργο τους και το προσωπικό τους και να συζητήσουμε». Βέβαια, πώς να το πουν όταν οι ίδιοι αρνούνται κάθε συζήτηση για την αξιολόγηση;
Οι εξελίξεις τρέχουν και πολύ φοβάμαι ότι μένουμε ολοένα και πιο πίσω κολλημένοι σε τυπικότητες και μικροεγωισμούς.

Advertisements

5 responses »

  1. Ο/Η adamo λέει:

    Από το http://www.hau.gr/hau/en/conf_trans.html:
    The Hellenic American Union, the School of Philosophy of the National and Kapodistrian University of Athens and the Hellenic American University are organizing the 1st Athens Translation and Interpretation Conference entitled Translation: Between Art and Social Science. The Conference will take place at the Hellenic American Union’s facilities on 13 & 14 October 2006, Athens, Greece.

    Union, όχι University (αν και τα δύο κτίρια είναι πολύ κοντά και ο φορέας είναι ουσιαστικά ο ίδιος). Τυπικά δεν συνυπήρχαν με το University αλλά με το Union:)

    Βέβαια, πώς να το πουν όταν οι ίδιοι αρνούνται κάθε συζήτηση για την αξιολόγηση;

    Έχεις δει ποτέ μια αξιόλογη πρόταση για το πως θα γίνονται οι αξιολογήσεις; Με ποια μετρική; Εκεί είναι το ουσιαστικό πρόβλημα (και φυσικά στο ότι ο τελευταίος δε θα μπορεί να διεκδικήσει κανενός είδους grant για την έρευνά του). Όταν για παράδειγμα ο Ιωαννίδης βγαίνει καλύτερος διδάσκοντας για το 2006 (βραβείο Ξανθόπουλου-Πνευματικού) σημαίνει πως και υπάρχει αξιολόγηση και δουλεύει καλά όταν θέλουμε.

  2. Ο/Η Ντροπαλός λέει:

    Εάν θυμάμαι καλά η αφίσσα είχε και το λογότυπο του HAUniversity. Θα μπορούσε να μην είναι συνδιοργανωτής, αλλά θα μπορούσε να είχε ομιλητές από το προσωπικό του ή από άλλα «κολλέγια» (δεν κάθισα να ψάξω και τα βιογραφικά των ομιλητών). Το Πανεπιστήμιο δέχτηκε να συνυπάρξει και καλώς έκανε όπως έγραψα αντί να αποχωρήσει.
    Προσωπικά δεν έχω να κάνω μια αξιόλογη πρόταση σχετικά με την αξιολόγηση, αλλά παρατηρώ πως υπάρχουν διάφορες προφάσεις για να μην ξεκινήσει ποτέ, έστω θεόστραβη για να διορθωθεί αργότερα. Τα κόμματα, τα μέσα, οι φίλοι, η μεθοδολογία, το ποιός θα αξιολογήσει τους αξιολογητές κλπ κλπ.

    Τα διάφορα βραβεία αποτελούν κάποιο δείγμα αξιολόγησης, αλλά δεν νομίζω ότι είναι Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ καθώς δεν ισχύουν γενικά κριτήρια. Υποθέτω ότι ο κάθε αθλοθέτης θέτει τους κανόνες του. Πάντως θα μπορούσαμε να δούμε την πολιτική τους για να πάρουμε ιδέες για την γενική αξιολόγηση (αυτό το νόημα των κεφαλαίων, όχι ότι μιλώ δυνατά!!!)

  3. Ο/Η adamo λέει:

    Θα μπορούσε να μην είναι συνδιοργανωτής, αλλά θα μπορούσε να είχε ομιλητές από το προσωπικό του

    Αυτές είναι κλασσικές τακτικές «δουρείων ίππων».

    υπάρχουν διάφορες προφάσεις για να μην ξεκινήσει ποτέ, έστω θεόστραβη για να διορθωθεί αργότερα.

    Όπως λέει και στο Dune η αρχή είναι το πιο ευαίσθητο σημείο μιας διαδικασίας. Αν είναι να ξεκινήσει στραβά, καλύτερα να μην ξεκινήσει. Φαντάζεσαι τη σύγκρουση των εγωισμών όταν θα βγουν οι λάθος κατατάξεις; Το που θα καταλήξει ο αξιολογητής; Ποια αξία θα έχουν τα επόμενα αποτελέσματά του;

    Αυτή είναι μια από τις περιπτώσεις που για να γίνει σωστά χρειαζόμαστε «κατακτητές». Δηλαδή, να γίνει καθολική αξιολόγηση σε όλα τα ΑΕΙ της ΕΕ και όχι μόνο της χώρας.

  4. Ο/Η Ντροπαλός λέει:

    Έχω την αίσθηση ότι σε άλλες πρέπει να γίνεται, δεν ξέρω εάν γίνεται σε όλες. Προφανώς αναφέρεσαι στην παν-ΕΕ-ϊκή αξιολόγηση με κοινούς κανόνες αναφοράς.

  5. Ο/Η adamo λέει:

    Ακριβώς έτσι. Το θέμα είναι πως κάποια στιγμή πρέπει να έγινε μια τέτοια αξιολόγηση (καπου ανάμεσα στο 1992 και 1994). Το θυμάμαι γιατί μας τα έκαναν τούμπανα στη Σχολή ΗΜΜΥ/ΕΜΠ γιατί βγήκαμε τέταρτοι στην ΕΕ! Δυστυχώς ούτε τότε, ούτε σήμερα έχω βρει τα στοιχεία που να το υποστηρίζουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s