Διαβάζω στην Ελευθεροτυπία ότι από την ερχόμενη Δευτέρα οι κάτοικοι του Κορωπιού και της Παιανίας, για να ακολουθήσουν και αυτοί της Παλλήνης, θα έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν το μετρό από τις περιοχές τους, όπου θα σταματά αντί να μετεπιβιβάζονται, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα.
Υπέροχη λογική! Αντί χρήματα να επενδύονται για την επέκταση του μετρό, του προαστιακού και για την βελτίωση των υπηρεσιών τους δαπανώνται για να ικανοποιηθούν οι κάτοικοι κάποιων περιοχών, οι οποίοι θέλουν και την πίττα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο: να ζουν εις τας εξοχάς, αλλά ταυτόχρονα να έχουν και όλες τις ανέσεις του άστεως.
Έχοντας επιλέξει να ζήσουν σε περιαστική περιοχή, σε οποιαδήποτε λογική χώρα του κόσμου, θα αποδέχονταν και τις συνέπειες αυτής τους της επιλογής. Μία εξ αυτών είναι και η χρήση του προαστιακού και όχι του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου ως βασικού μέσου συγκοινωνίας- και συνείδησης, διότι εκεί πιστεύω ότι βασίστηκαν οι πιέσεις για στάσεις του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου-, ότι αυτός δουλεύει με αραιότερους ρυθμούς.
Όποια επιχειρήματα για δυσκολία στις μετεπιβιβάσεις δεν νομίζω ότι ήταν τόσο ισχυρά και ότι χρησιμοποιήθηκαν, διότι μετεπιβιβάσεις είναι απαραίτητες και εντός των δικτύων των μητροπολιτικών σιδηροδρόμων. Βέβαια, εις την χώρα της «φαιδράς πορτοκαλέας» δεν αποκλείεται κάποτε να δει κανείς ανθρώπους να απαιτούν το μετρό να περνά έξω από το σπίτι τους και από παντού σε μία ενιαία γραμμή και ο παραλογισμός τους αυτός να ικανοποιείται.
Υποθέτω ότι αλλού, στις χώρες όπου οι άνθρωποι «δεν ξέρουν να ζουν» (πχ ΗΒ ή Γερμανία), Κράτος, εταιρίες, αλλά και τοπικές κοινωνίες θα εκμεταλλεύονταν την μη-στάση του μετρό από την περιοχή τους. Πώς; Μία σκέψη θα ήταν να θεωρηθεί η γραμμή του μετρό από ένα σημείο και πέρα ως γραμμη express, με υψηλότερο αντίτιμο. Το υψηλότερο αυτό αντίτιμο θα συσσώρευε μεγαλύτερα κεφάλαια για επέκταση, συντήρηση και βελτίωση του δικτύου του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου. Επίσης, καθώς ο μητροπολιτικός χρησιμοποιεί την υποδομή του προαστιακού, θα επέτρεπε στον τελευταίο να ζητήσει ακόμα υψηλότερο τίμημα για χρήση της υποδομής του και τα κέρδη αυτά αντιστοίχως να επενδυθούν.
Μία πόλη, λοιπόν, «καταδικάσθηκε», για χάρη μιας μειοψηφίας. Ενδεχομένως το κόστος της μετατροπής κλπ να μην ήταν και τόσο υψηλό, όσο το ισοδύναμο κατασκευής ενός νέου σταθμού ή της επέκτασης του δικτύου κατά μερικά χιλιόμετρα. Παρ’ ολ’ αυτά, η πόλη που θα μπορούσε να δει νέους σταθμούς του μετρό (και οι περιαστικές περιοχές του προαστιακού αντιστοίχως) «αύριο» πρέπει να περιμένει «μεθάυριο».
Εάν μπορεί κανείς να βγάλει ένα ευρύτερο συμπέρασμα από αυτήν την ιστορία είναι το ακόλουθο: ότι όλη αυτή η ρητορεία για την ελληνική κοινωνία ως κοινωνία αλληλεγγύης είναι κούφια λόγια.

Advertisements

3 responses »

  1. […] έχουν στην γειτονιά τους μετρό είναι τυχερότεροι. Δεν παραπονιέμαι για την “ατυχία” μου, ούτε πρόκε… (ρεαλιστικά νομίζω αδύνατον, λόγω θέσης, πάντως), διότι […]

  2. Ο/Η Αναστάσιος λέει:

    Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσουμε τι είναι προαστιακός σιδηρόδρομος. Ο σημερινός προαστιακός κατά μεγάλο του τμήμα (Αθήνα – Σ.Κ.Α. – Άνω Λιόσια, Αθήνα – Σ.Κ.Α. – Παλλήνη και σε κάνα μήνα Πειραιάς – Αθήνα) είναι στην ουσία αστικός σιδηρόδρομος, αφού διασχίζει το λεκανοπέδιο της Αθήνας. Όχι μητροπολιτικός (μετρό), αφού η πυκνότητα των δρομολογίων είναι μικρή αλλά και οι αποστάσεις των σταθμών μεγαλύτερες. Όμως θα μπορούσε – όταν ολοκληρωθούν τα έργα – να λειτουργήσει ως μια ακόμη γραμμή μετρό.

    Όσον αφορά τη γραμμή του αεροδρομίου: Ο αρχικός σχεδιασμός σύμφωνα με την Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (Μ.Α.Μ.) ήταν τα 2 μέσα (μετρό και προαστιακός) να φτάνουν στο αεροδρόμιο από διαφορετικούς διαδρόμους: ο μεν προαστιακός μέσω Παιανίας και Κορωπίου (με χρήση του διαδρόμου της εγκαταλελειμμένης γραμμής Λαυρίου*), το δε μετρό μέσω Σπάτων και Πικερμίου (οι χάρτες από τον 4ο τόμο της Μ.Α.Μ. – ο συνολικός σχεδιασμός: 411300dpi50sj5.jpg 411300dpimk8.jpg). Ο σχεδιασμός της ΕΡΓ.Ο.Σ.Ε. ήταν μόνο ο προαστιακός να φτάσει στο αεροδρόμιο, τόσο από τους προαναφερθέντες διαδρόμους, όσο και από τη νησίδα της Αττικής Οδού (χάρτες από το παλιό site του Ο.Σ.Ε.: diktyo_2004.jpg diktyo_2010.jpg suburban.jpg). Κατά τη γνώμη μου τα σχέδια του Ο.Σ.Ε. ήταν ορθότερα, καθώς το μετρό δεν έχει δουλειά στο αεροδρόμιο, αλλά και έτσι ο προαστιακός μπορεί να φτάσει ως τη Ραφήνα, ενώ με τη Μ.Α.Μ. το μετρό καταλάμβανε το διάδρομο αυτό.

    Από τη στιγμή που, λόγω της πίεσης των Ολυμπιακών Αγώνων επελέγη και το μετρό να χρησιμοποιεί τη γραμμή Πλακεντία – Αεροδρόμιο, δε βλέπω το λόγο να μη σταματάει στους ενδιάμεσους σταθμούς. Το δε κόστος διαμόρφωσης των αποβαθρών ήταν ασήμαντο. Ίσως τελικά να είναι καλύτερα έτσι (όσον αφορά το μερίδιο των δημοσίων συγκοινωνιών), καθώς οι επιβάτες αποφεύγουν μια μετεπιβίβαση (κάτι που συνεπάγεται ταλαιπωρία). Βέβαια έτσι το μετρό «κλέβει» επιβάτες από τον προαστιακό, αφού και μεγαλύτερο δίκτυο έχει, και φτάνει κατ’ ευθείαν στο κέντρο της Αθήνας. Για να αποκτήσει μεγάλη επιβατική κίνηση ο προαστιακός σιδηρόδρομος πρέπει οπωσδήποτε να χρησιμοποιηθεί και η χάραξη της παλιάς γραμμής Λαυρίου* από τον Γέρακα ακόμα, ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι κάτοικοι των Μεσογείων. Η γραμμή στο μέσον της Αττικής Οδού έτσι θα χρησιμοποιείται από τον Ο.Σ.Ε. κυρίως για δρομολόγια εξπρές, π.χ. Πειραιάς – Αθήνα – Σ.Κ.Α. – Νεραντζιώτισσα – Πλακεντία – Αεροδρόμιο ή για δρομολόγια από άλλες πόλεις (όταν φυσικά ολοκληρωθούν τα έργα), π.χ. Πάτρα, Χαλκίδα.

    * περισσότερα: http://users.ntua.gr/dtert/trena/ekdromes/Lavrio/ http://users.ntua.gr/dtert/trena/arthra/lavrio/

  3. […] κέντρο, γιατί να μην πληρώνω διόδια;  (ανάλογη σκέψη εδώ για το μετρό-προαστιακό). Δεν έπρεπε να σκεφτώ τις […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s