Είχα καιρό να αγοράσω κάποιον δίσκο «κλασσικής» μουσικής και με αφορμή το εικοσιτετράωρο, αλλά και το ευρύτερο έτος Mozart, αποφάσισα να αγοράσω έναν. Πάλι με αφορμή το συγκεκριμένο έτος έψαχνα κάποιο έργο του συγκεκριμένου συνθέτη. Και εκεί κόλλησα. «Έντάξει», είπα στον εαυτό μου, «έχω την ‘Μικρή Νυχτερινή Μουσική’, το ‘Requiem’, σίγουρα τις τεσσαρακοστή και τεσαρρακοστή πρώτη συμφωνίες, αλλά έχω και άλλα έργα του Mozart για τα οποία δεν θυμάμαι το KV τους. Συνεπώς, κινδύνευα να αγοράσω ένα έργο που ήδη το είχα στην συλλογή μου. Μπορούσα να στραφώ σε κάποιον άλλον συνθέτη, πχ στον Beethoven, αλλά και εκεί αντιμετώπισα το ίδιο πρόβλημα, δηλαδή μπορεί να αγόραζα ένα έργο, που ήδη είχα στην συλλογή μου. Θα μπορούσα να πάρω κάποιο έργο υστερότερης περιόδου, όπως κάποιο έργο του Bela Bartok, που δεν έχω πολλά και δεν θα είχα, συνεπώς, πρόβλημα στην επιλογή, αλλά είχα την επιθυμία να αγοράσω έργο κλασσικής μουσικής με την στενότερη έννοια του όρου.
Έφυγα, λοιπόν, από το δισκοπωλείο, όχι με άδεια χέρια, αλλά με το ‘Playing the Angel’ των Depeche Mode. Τί μπορούσα, όμως, να κάνω για να μπορέσω να αγοράσω ξανά δίσκους «κλασσικής μουσικής»; Απλό, θα ταξινομούσα τα CD μου. Έτσι, εδώ και μερικές ημέρες, έχω ξεκινήσει την ταξινόμηση, ανά συνθέτη, έργο και μέσο (CD). Είναι αρκετά κουραστικό και το κάνω σιγά-σιγά. Πολλά CD έχουν έργα όχι ενός αλλά πολλών συνθετών, έτσι δεν γράφω απλώς: Συνθέτης, έργο, CD, διευθυντής κλπ, δισκογραφική εταιρία, αλλά Συνθέτες, έργα κλπ. Με λίγα λόγια έχω καταλογογραφήσει γύρω στα εκατό έργα (μαζί με τα διπλά) αλλά όχι, όμως, και 100 CD.
Η ύπαρξη, όμως, των διπλών, μου έχει δημιουργήσει τις ακόλουθες σκέψεις. Σε αντίθεση με άλλα είδη μουσικής, πχ της σύγχρονης ή των τραγουδιών που ακούμε στο ραδιόφωνο κσι που συνδέουμε το κάθε τραγούδι με συγκεκριμένο τραγουδιστή, στην κλασσική μουσική κανένα έργο δεν ταυτίζεται με κανέναν ερμηνευτή. Μιας και έπιασα το θέμα της καθημερινής μουσικής, είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι- συνήθως- λέγεται πως το «τάδε τραγούδι είναι του Χ τραγουδιστή». παρά του Χ συνθέτη, ο οποίος τις περισσότερες φορές, μάλλον αγνοείται. Αναφορικά με την «κλασσική» μουσική, θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι υπάρχουν εξειδικεύσεις, αλλά, όμως, δεν υπάρχουν αποκλειστικότητες. Κάθε ερμηνευτής δίνει την δική του «νότα» στο έργο. Πχ, η ερμηνεία του Helmuth Rilling στο Matthäus Passion του Bach είναι αρκετά γρήγορη, λες και βιάζεται να προσπεράσει το Πάθος για να φτάσει στην Ανάσταση. Αντιθέτως, η ερμηνεία του Otto Klemperer είναι αργή, επιβλητική, ο ακροατής σχεδόν βιώνει την κάθε νότα. Έχω, συνήθως κατά τύχη αρκετά έργα διπλά (με διαφορετικούς, όμως, ερμηνευτές). Το θέμα είναι, καθώς αποκτώ μεγαλύτερη συνείδηση στην διαμόρφωση της συλλογής μου να επιδιώκω να αποκτώ διπλά, για να βλέπω τις ποικίλλες ερμηνείες, ή να επιλέγω μία χαρακτηριστική εκτέλεση; Όπως συμβαίνει και με τα βιβλία το corpus της μουσικής είναι τεράστιο και μπορεί η ακρόαση μίας διαφορετικής ερμηνείας να καταναλώσει πολύτιμο χρόνο από την ακρόαση ενός άλλου έργου, αγνώστου μέχρι τότε.
Αναφορικά με τους ερμηνευτές τώρα, πολλοί άνθρωποι στην Ελλάδα αγνοούν ότι, ακόμα και στον χώρο της κλασσικής μουσικής υπάρχει ένα είδος star system, με αποτέλεσμα να επιρρεάζεται και η τελική τιμή του CD. Αγορά, λοιπόν, CD με ονόματα φίρμες ή αγορά CD με ονόματα «άγνωστα», αλλά με χαμηλότερη τιμή, η οποία σου επιτρέπει για δεδομένο ποσό να αγοράσεις περισσότερα; Να πληρώσει κανείς από 15€ και πάνω για τα μεγάλα ονόματα και εταιρείες ή μικρότερο ποσό και να έχει μεγαλύτερη συλλογή; Προσωπικά, καθώς δεν μπορώ να πω ότι μένω ανεπιρρέαστος από το όνομα και το marketing, αλλά και από το ενδεχόμενο «κύρος» που εκπέμπει η υψηλότερη τιμή. Έτσι, αγοράζω, κυρίως, «ακριβά» CD. Όταν, όμως, θέλω να πάρω κάποιο έργο πειραματικά, κυρίως κάποιοιου προκλασσικού ή κάποιου σύγχρονου συνθέτη θα στραφώ και στις φθηνότερες εταιρ’ιες, οι οποίες, όμως, είναι αρκετά καλές και από καλλιτεχνικό, αλλά και απο τεχνολογικό αποτέλεσμα. Εξάλλου, δεν ξέρει ποτέ κανείς, εάν αυτός ο άγνωστος ερμηνευτής δεν εξελιχθεί σε «όνομα-φίρμα».

Advertisements

One response »

  1. Ο/Η Gatina λέει:

    Για Glenn Gould ψάξε.
    Μοναδικός ερμηνευτής…

    Καλημέρα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s