Πήγα τις προάλλες και είδα το έργο Αναμνήσεις μίας Γκέισας. Δεν μπορώ να πω ότι με ενθουσίασε. Μάλλον μου φάνηκε ρηχό.
Αυτό, όμως, που θέλω να γράψω εδώ δεν είναι κάποια κριτική ή εκτεταμένη γνώμη για το έργο. Προσπαθώ να γράψω, τί νομίζω ότι σημαίνει η έννοια της γκέισας. Η λέξη σημαίνει άνθρωπος των τεχνών, αλλά δεν θα την έλεγε κανείς καλλιτέχνιδα. Κάποιοι λένε «έλα μωρέ εκδιδόμενες είναι», αλλά αυτό ανταποκρίνεται μάλλον στην πονηρά τους φύση, παρά στην πραγματικότητα. Συνοδοί, ίσως. Μάλλον ούτε και αυτό, αφού ο όρος έχει αρνητικές επισημάνσεις και χρησιμοποείται κατ’ ευφημισμόν. Το βέβαιο είναι ότι πληρώνονται για τις υπηρεσίες τους, ενώ στο θέμα του σεξ, εάν έχω καταλάβει καλά δεν εξαναγκάζονται, αλλά μπορούν να επιλέξουν ή και να αρνηθούν.
Σημαντικότερα προσπαθώ να διαισθανθώ την αίσθηση αυτών που πηγαίνουν με μία γκέισα και νομίζω ότι έχω καταλήξει στην ακόλουθη αναλογία.
Φανταστείτε ότι έχετε να πάτε κάπου. Είναι υποχρεωτικό να πάτε συνοδευόμενος και η κοπέλλα σας/συζυγός σας δεν μπορεί. Έτσι προσκαλείτε μία φίλη σας για να σας συνοδεύσει. Την θεωρείτε όμορφη, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θέλετε (και θέλει αντιστοίχως και αυτή) να γίνει ερωμένη σας. Ναι μπορεί να υπάρχει ένας ερωτισμός, αλλά πρόκειται για φιλία και είστε και αμφότεροι πλήρως συνειδητοποιημένοι. Διαφωνώ με κάποιους που λένε ότι σε ένα
βαθύτατα λανθάνον επίπεδο, θα θέλατε να ήσαστε ζευγάρι εραστών. Λανθάνων ερωτισμός μπορεί να υπάρχει, αλλά ας μην το παρακάνουμε με το βάθος του λανθάνοντος. Πρόκειται για φιλία και η τελευταία διαφέρει από τον έρωτα. Παρ’ ολ’ αυτά θα βάλω μία «περιττή παράμετρο» στην υποθετική μου ιστορία, προσπαθώντας να σας δώσω την διαφορά.
Της λέτε, λοιπόν, ότι πρέπει να συνοδεύεστε και ότι η σύντροφός σας δεν μπορεί και δέχεται την πρόσκλησή σας με μεγάλη χαρά.
Πηγαίνετε σπίτι της να την πάρετε. Είναι όμορφη, όμορφα ντυμένη και περιποιημένη για να τιμήσει την γιορτή που πάτε, αλλά και εσάς τον ίδιο που την τιμήσατε με την πρόσκλησή σας να σας συνοδεύσει.
[Το περιττό στοιχείο:] Βλέπει ένα κουμπί από το παντελόνι σας να είναι μισοξηλωμένο και έτοιμο να πέσει, σας το επισημαίνει και λέει: » Περίμενε μισό λεπτό, πριν φύγουμε, να σου φτιάξω το κουμπί». Φέρνει τα εργαλεία της ραπτικής, γονατίζει μπροστά σας και αρχίζει την επιδιόρθωση, ενώ εσείς φοράτε το παντελόνι σας. Η επιδιόρθωση τελειώνει και εάν βαριέται να ανασύρει το ψαλίδι από το κουτί με τα εργαλεία, κοβεί την κλωστή που περίσσεψε από το
ραμμένο πλεόν κουμπί με τα δόντια της. Πριν να σηκωθεί, ανυψώνει το βλέμμα της προς εσάς και λέει «Είναι εντάξει, τώρα!». Όχι, δεν υπάρχουν πονηρά γελάκια ή χαμόγελα, όπως την βλέπετε να γονατίζει μπροστά σας, δεν της λέτε «Δεν θέλεις να μάθεις, τί κρύβω;» δεν σας λέει «Για να δούμε, ποιός κρύβεται εδώ μέσα!», δεν προτείνετε την λεκάνη σας, δεν, δεν,δεν. Ενδεχομένως να υπάρχει μία αξιοπρεπής αμηχανία, αλλά έχετε αμφότεροι την άνεση
της οικειότητας και γνωρίζετε και σέβεστε την έννοια της φιλίας. Σέβεστε και οι δύο τον άτυπο κώδικα. Εάν δεν υπήρχε η οικειότητα θα σας έδινε μία παραμάνα για προσωρινή λύση ή, εάν δεν γινόταν αλλιώς θα σας έστελνε σε ένα άλλο δωμάτιο, θα σας έκλεινε την πόρτα και θα σας ζητούσε να βγάλετε το παντελόνι σας, να της το δώσετε από την χαραμάδα, λέγοντας σας να περιμένετε εκεί χωρίς να έχετε οπτική επαφή, μέχρι να σας το επιστρέψει πάλι μέσα από την χαραμάδα. [τέλος περιττού στοιχείου]
Πηγαίνετε, λοιπόν, στην γιορτή και πριν χτυπήσετε το κουδούνι για να μπείτε μέσα διορθώνει ψιλοατέλειες (πχ σκόνες στο ρούχο σας, μία τρίχα που ξέφυγε από την χωρίστρα κλπ κλπ). Μέσα στην γιορτή, η συνοδός σας είναι περιποιητική, όχι μόνο μιλά μαζί σας και συμμετέχει στην παρέα, αλλά θα σηκωθεί να σας φέρει το ποτό σας κλπ, κλπ. Ενδεχομένως η γιορτή να έχει και χορό σε ζευγάρια: θα χορέψετε κανονικά, αγκαλιαστά, θα κοιταχτείτε στα μάτια αλλά όχι δεν θα την χουφτώσετε, δεν θα σας χουφτώσει, ούτε πρόκειται να φιληθείτε (και φυσικά, εάν το παρτυ είναι με φαγητό σε μπουφέ και πάτε μαζί να σερβιριστείτε, όπως αυτή θα είναι σκυμμένη για να πάρει κάτι για το πιάτο της και εσείς θα είστε σκυμμένος πάνω από τον ώμο της για να σερβίρετε στο πιάτο της κάτι άλλο δεν πρόκειται να της πείτε «Θέλω να αλειφθούμε με vinegraitte και να κάνουμε σεξ ξαπλωμένοι στις σαλάτες», ούτε να σας πει «Το coulis σμεούρων που συνοδεύει τον ψητό τάρανδο ανεβάζει την λιβιδινική μου διάθεση. Πάρε με πάνω στο ριζόττο!») Είπαμε είστε φίλοι και μάλιστα συνειδητοποιημένοι. Δεν έχετε άλλους σκοπούς. Σέβεστε την φιλία σας και είστε ο καθένας ερωτευμένος με τον σύντροφό του. Η γιορτή τελειώνει, επιστρέφετε στα σπίτια σας. Ενδεχομένως να σας πει να ανεβείτε για ένα ποτό, αλλά θα σημαίνει αποκλειστικά αυτό και τίποτα άλλο.

Σε αντίθεση με την γκέισα, η φίλη σας δεν θα σας χρεώσει για το ότι ήταν συνοδός σας. Και αυτό είναι καλύτερο, όχι από την άποψη ότι εξοικονομούνται χρήματα, αλλά επειδή πρόκειται για μια σχέση που στηρίζεται στην φιλία και όχι σε συναλλακτική σχέση.
Η φίλη σας, όμως, σε αντίθεση με την κοπέλλα σας/συζυγό σας δεν πρόκειται να σας πει το ακόλουθο. (Κλείστε τα μάτια σας και φαντασθείτε την κλασσική σαπουνοπερική σκηνή: Ψιλοχαμηλός φωτισμός, σε κάθε περίπτωση τα πρόσωπα φωτίζονται περισσότερο από το περιβάλλον. Η κάμερα είναι αρκετά κοντά στα πρόσωπα ενός άντρα και μίας γυναίκας με γωνία κάτι λιγότερο από προφίλ και με απόσταση μεταξύ τους που δείχνει ότι πρόκειται περί
συζύγων ή εραστών. Η δε γυναίκα λέει:) We need to talk, Πρέπει να μιλήσουμε. Αυτό, βέβαια, σημαίνει από το ότι έχω κάποιους προβληματισμούς μέχρι έχω παράπονα. Με την φίλη σας, όμως, θα βγείτε μαζί, θα περάσετε ωραία, θα είναι περιποιητική, θα τονωθεί ακόμα και το εγώ σας σε άλλους αλλά δεν πρόκειται να σας πει «πρέπει να μιλήσουμε». Έχει όλη την γοητεία της εξόδου άνδρα-γυναίκας χωρίς το παρελκόμενο αυτό. Φαντάζομαι αντιστοίχως και η φιλή σας θα αντλεί τα αντίστοιχα θετικά χωρίς τα ανάλογα από την δική της οπτική παρελκόμενα.
Βέβαια, η φίλη σας δεν πρόκειται ποτέ να αντικαταστήσει την κοπέλλα/συζυγό σας. Έστω και εάν από καιρό σε καιρό προβληματίζεται ή παραπονιέται, η κοπέλλα σας/συζυγός σας σας προσφέρει απείρως περισσότερα και δεν αναφέρομαι μόνο στο σεξ. Εάν ποτέ, βέβαια, η σχέση σας περάσει σοβαρή κρίση και την διαλύσετε και προσφύγετε σε φίλη σας επιθυμώντας να συνάψετε δεσμό με την σκέψη ότι δεν πρόκειται ποτέ να σας πει : «πρέπει να μιλήσουμε», αφού δεν το έχει κάνει μέχρι τότε, μάλλον την έχετε πατήσει!

Advertisements

5 responses »

  1. Ο/Η southair λέει:

    Ισως η διαφορά γκέισας με εκδιδόμενη να είναι η αντίστοιχη με τη διαφορά ιερόδουλης και εταίρας στην αρχαιότητα. Δηλαδή η γκέισα είναι το ανάλογο της εταίρας: Μορφωμένη, καλλιεργημένη, γνώστρια καλών τεχνών, καλή συζητήτρια, έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στις αντρικές συντροφιές και δεν είναι υποχρεωμένη να ενδώσει σεξουαλικά. Αλλά στην Ιαπωνία μάλλον η γκέισα είναι πιο υποτακτική και έχει μείνει σαν θεσμός έως και σήμερα ίσως επειδή η γυναίκα εξακολουθεί να είναι σε δεύτερη μοίρα παρά τον «εκσυγχρονισμό» άλλων τομέων. Εχω την εντύπωση ότι και τον αυτοκράτορα δεν έχουν ακόμα καταργήσει. Ενώ οι εταίρες φαίνεται να ήταν πιο ισότιμες με τους άντρες στην εποχή τους και δεν διατηρήθηκε ο θεσμός ως επίσημος. Σίγουρα υπάρχουν αυτό που λέτε «συνοδοί» που συχνά έχουν ένα υψηλό επίπεδο μόρφωσης και δεν είναι επίσης υποχρεωμένες να κάνουν σεξ, αλλά δεν έχουν την πολυεπίπεδη καλλιέργεια των εταίρων και της γκέισας. Οι δε εταίρες δεν γνωρίζω αν αμείβονταν για τις υπηρεσίες τους άπαξ ή τις συντηρούσε μόνιμα κάποιος (βλέπε Ασπασία-Περικλής). Πού πας βρε παιδί μου και τα βρίσκεις αυτά τα θέματα; Είσαι φοβερός… Εχω βρει τα πιο απίθανα θέματα στις σελίδες σου

  2. Ο/Η Ντροπαλός λέει:

    Καλημέρα
    Και εγώ αυτήν την εντύπωση έχω: ότι δηλ. η γκέισα είναι το ανάλογο της εταίρας.

  3. Ο/Η manu manitari λέει:

    Τι μου θυμήσατε με τις ιερόδουλες! Θυμάμαι κάποια φορά στο σχολείο παίζαμε ένα παιχνίδι όπου στον καθένα δινόταν ένας ρόλος και..εγώ είχα αυτόν τις ιερόδουλης! Και μάλιστα έπρεπε λέει να εξηγήσω τι θα προσέφερα στους συνανθρώπους μου με αυτό τον ρόλο..! Πω πω πόσο είχα ντραπεί!!!
    Τέλος πάντων άλλο ήθελα να πώ και αλλού πήγα.Εμένα πάλι αυτό που με χάλασε κατά πολύ στην ταινία αυτή, που αφού διάβασα το βιβλίο έτρεξα μανιωδώς για την μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη, ήταν το ότι δεν είχε μεταφερθεί στα κινέζικα ή ιαπωνικά ή κάποια γλώσσα ανάλογη με το περιεχόμενο της ταινίας. Πραγματικά, από εκεί που απεχθανόμουν τις ασιατικές ταινίες, είδα το «Προσοχή πόθος», μου άρεσε πάρα πολύ -και όχι μόνο για τις ερωτικές σκηνές, όπως διάφοροι μπορεί να λένε- και προς έκπληξή μου ευχαριστήθηκα και το γεγονός ότι δεν μιλούσαν αγγλικά. Θα μου πεις τώρα ότι τα αγγλικά είναι η διεθνής γλώσσα, συνεπώς σε αυτή μιλάς, σε αυτή πουλάς..

  4. Ο/Η Paris Koutroumanos λέει:

    από τα καλύτερα άρθρα (top 100) που έχω διαβάσει ποτέ στην blogόσφαιρα. (Και δεν είμαι κανα νεούδι). Μπράβο σου.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s